If rankas högst av skadeverkstäderna

If är det försäkringsbolag som skadeverkstäderna tycker att det är bäst att jobba med, enligt en ny undersökning av Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Skadeverkstäderna rankar If högst bland försäkringsbolagen. Det visar en undersökning som Motorbranschens Riksförbund har genomfört hösten 2016 med över 700 svaranden, både från MRF- och icke MRF-anslutna verkstäder.

If får högst betyg av alla försäkringsbolagen på samtliga tio frågeområden. If är också det bolag som i särklass får minst antal missnöjesyttringar i enkäten.

MRF har genomfört undersökningen under många år, senast 2010. Också då stod If som vinnare, och hade i sin tur gjort så tio år i rad.

- Det är ett roligt betyg på att If fortsätter att jobba rätt och inte har tappat sin grundläggande andemening, säger MRF:s Jan Olvemno i tidningen Motorbranschen.

MRF skriver att ”egentligen är det bara If som upplevs som en anständig affärspartner. (…) If förefaller relativt lätt att kommunicera med och upphandlar på bra sätt”.

Högst betyg får If vad gäller tydliga och bra rutiner för skadeärendehanteringen, något lägre för påståendet att ”If kontrollerar att företagen har utbildad personal och rätt utrustning i samband med upphandling av skadereparationer”.

- Undersökningen bevisar att det går att ha ett bra samarbete med verkstäderna, samtidigt som vi är en tydlig kravställare när det gäller inköp och kvalitet. Det ger både konkurrensfördelar och bäst förutsättningar att ge våra kunder en utmärkt service. Vi ska definitivt fortsätta ha höga ambitioner inom det här området, säger Annika Berglund, chef för eftermarknad motorskador på If.

- Ett sådant här resultat kommer inte av sig själv. Våra medarbetare ska vara extremt stolta över jobben de gör mot verkstäderna varje dag. Bra relationer och bra processer med våra skadeverkstäder är också viktigt för för våra kunder, och skapar en grund att öka försäljningen av försäkringar genom våra samarbetspartner, säger Eivind Bontveit, nordisk chef för eftermarknad motorskador på If.

Länsförsäkringar rankades som näst bäst i undersökningen och Folksam trea.

• undersökning
  • skadeverkstäder