Vi kan tappa industri när elpriset stiger i södra Sverige

Nu måste något göras om Sverige inte ska tappa värdefulla investeringar. Sveriges fortsatta industriella framgångar, klimatarbete och välstånd bygger på god tillgång på fossilfri el till en konkurrenskraftig kostnad. De kraftiga prisskillnader vi ser inom landet visar tydligt att det saknas en politisk helhetssyn på elförsörjningen. Det skriver Magnus Huss, förbundsdirektör IKEM, Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, och Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen och IKEM i dag i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Bakgrunden är att hela 45 procent av företagen inom kemibranscherna (läkemedel, kemi, plast, gummi och raffinaderi) anger att det är risk att investeringar förläggs till andra länder med lägre energipriser. Inom den processtunga livsmedelsindustrin är motsvarande andel en tredjedel.

IKEM och Livsmedelsföretagen anser därför att det är angeläget att:

• Påskynda utbyggnaden av stamnätet – enklare, snabbare och mer förutsägbara tillståndsprocesser behövs
  • Värna all planerbar elproduktion – vattenkraft, kraftvärme och kärnkraft – för att säkerställa spänningsstabilitet och effektbehov