IKSU värvar back från IBK Dalen

IKSU:s innebandydamer har landat ytterligare en ny spännande spelare. Louisa Turton, 24, lämnar lokalkonkurrenten IBK Dalen efter fem säsonger.

- Det känns enormt inspirerande och jag var sugen på ett miljöombyte, säger hon.

IKSU hade sedan tidigare gjort klart med världsspelarna Corin Rüttimann och Malgorzata Pazio i sitt lagbygge inför säsongen 2016/17. Nu kan de även räkna in Sundsvalls-bördiga Louisa Turton som tecknat ett 3-årskontrakt med studentklubben. Hon har 136 SSL-matcher bakom sig och har under den tiden producerat 60 poäng, fördelat på 33 mål och 27 målgivande passningar.

I fjol svarade rightar-backen för sin poängmässigt bästa säsong då hon svarade för 25 (14+11) på 26 matcher. Hon var däremd delad tvåa i Dalens interna poängliga. Nu hoppas hon kunna fortsätta sin utveckling några kilometer från Umeå Energi Arena och leverera i en ny miljö.

- Det känns riktigt bra och inspirerande att få spela med riktigt bra spelare och jag tror att det kommer att passa mig bra. Jag tror framförallt att jag förhoppningsvis kan ha mer boll i anfallszon och vara ett större vapen offensivt och inte ta ett lika stort defensivt ansvar som i Dalen, säger nyförvärvet.

IKSU:s sportchef Jocke Sjöström är nöjd med Turton valde att teckna ett långt avtal med klubben.

- Louisa kommer tillföra ytterligare en dimension i världens bästa offensiv med sin right fattning och sitt skott. En spelare som är extremt seriös i allt hon gör och hela tiden vill utvecklas. Nu får hon chansen att ta ytterligare kliv i en miljö som hon förtjänar, säger han.