Alla vill vi vara omtyckta

”Suck!” ”Va jobbig du är!”

Skakningar på huvudet eller bara en blick kan räcka för att man som ledare ska känna sig kränkt eller sänkt.

Som ledare eller chef kommer man behöva fatta beslut som andra inte gillar. Det tar ordentligt på krafterna.

Anna Kreissl skrev en bra artikel på temat i vilken hon bland annat hänvisar till en undersökning som tidningen Chef har gjort. Hälften av cheferna i undersökningen hade känt sig nedstämda eller deprimerande det senaste året och 75% har haft sömnstörningar.

Det är viktigt att belysa att vi alla är nedstämda ibland och att siffrorna ska tas med en nypa salt, även sömnstörning. Vi som människor klarar av att sova dåligt då och då. Men när det blir en systematiskt och långvarig sömnproblematik är det såklart ett problem.

Vi på Imagine that arbetar förutom i näringslivet mycket inom idrotten och även där träffar vi aktiva och tränare som vill bli omtyckta och få positiv feedback. Även fast de vill höra vad de kan göra bättre så vill de också höra vad de gör bra. Som sagt vi vill bli omtyckta.

Som det står i artikeln behöver cheferna hitta sina värderingar och våga stå fast vi dem när det känns tungt. Vi kan förstå att det krävs arbete för att hitta dessa värderingar när man känner sig nere. För som hon skriver i artikeln så sjunker chefernas självförtroende när de möter motstånd, inte av ett enda motstånd utan av att systematiskt ta emot kräkningar eller kritik. Det bryter ner vem som helst.

När man som chef har ett lågt självförtroende (som pendlar upp och ner) är det svårare att våga fatta beslut och gå vägen som man tror på om andra tycker annorlunda.

______________________________________________________________________________

Annat spännande

Beställ vår bok Träna tanken - en bok om mentala föreställningar i idrotten.

Hjärnskrynklarna: En podcast om idrottspsykologi

______________________________________________________________________________