Värderingar och förutsättningar

Vem vill du vara som chef? Vilka är dina värderingar? Det finns många utmaningar i dagens ledarskap som kanske hindrar dig från att arbeta efter dina värderingar som ledare. Till exempel olika nyckeltal som måste nås.

Med tuffa förutsättningar blir det ännu viktigare att reflektera kring hur du vill arbeta som chef och prioritera de delar som är viktigast. Paradoxalt nog är det så att ju stressigare man har det, desto viktigare blir det att ta sig tid för reflektion och eftertanke.

Det är också viktigt att vara realistisk, vi befinner oss alltid i en kontext och det gäller att utgå från de förutsättningar vi faktiskt har. Annars kan det sluta med att man själv blir besviken och att kvaliteten på arbetet brister mer än nödvändigt. Hur kan du arbeta efter dina värderingar så bra som möjligt med de förutsättningar du har just nu? Finns det kanske rentav möjlighet att ändra förutsättningarna? Går det att avlasta dig så att flera får ökat ansvar och du har möjlighet att bli mer effektiv?

• Företagsutbildning

• ledarskap