Bodil Jönsson Lindgren, ny Hållbarhetschef på Indiska.

Ny hållbarhetschef till Indiska

Bodil Jönsson Lindgren blir ny Hållbarhetschef på Indiska. Bodil har en bakgrund från flera ledande roller inom detaljhandeln, senast som kommunikationschef på Coop Sverige AB. Rekryteringen av Bodil är ett viktigt led i Indiskas fortsatta satsningar framåt.

Indiska driver vidare sin globala expansionsplan där man under Q1 lanserade sitt sortiment på plattformarna Tmall och ABOUT YOU. I sitt fortsatta arbete framåt knyter man nu en viktig nyckelperson till bolaget och utökar ledningsgruppen med den nyligen tillsatta hållbarhetschefen Bodil Jönsson Lindgren.

- Jag är stolt och väldigt glad att Bodil valt att ansluta till Indiska. Bodils breda erfarenhet inom retail, kommunikation och hållbarhetsfrågor kommer att vara en viktig tillgång i den utvecklingsfas vi befinner oss i. Jag vill även rikta ett stort tack till Mona Lindskog som drivit Indiskas hållbarhetsarbete de senaste åren och verkligen gjort skillnad, säger Indiskas VD Karin Lindahl.

De senaste åren har Indiska lagt om stora delar av sortimentet till naturmaterial och förbättrat kvalitén avsevärt inom ett flertal kategorier. Inköpsvolymerna har reducerats för att undvika överproduktion, tydligare produktinformation har adderats och returgraden har bibehållits på en jämförelsevis låg nivå.

- Det känns spännande att få bli en del av Indiska, och att få arbeta tillsammans med Karin och det starka team som finns både i Sverige och i Indien. Efter att ha verkat inom dagligvarubranschen under hela min yrkeskarriär, känns det nu helt rätt att ta klivet in i en ny bransch, till ett företag med en gedigen historia och med starka värderingar på området hållbarhet. Indiska är idag ett företag med offensiva och tydliga målsättningar inom hållbarhet, företaget skall gå i bräschen inom branschen genom att aktivt påverka och bidra till ett mer ansvarstagande samhälle, något som verkligen inspirerar och som jag gärna vill vara en del av. Hållbarhetsfrågor har varit centrala i de roller jag har haft tidigare. Jag ser nu fram emot att få arbeta med dessa viktiga framtidsfrågor tillsammans med samtliga medarbetare inom Indiska, säger Bodil Jönsson Lindgren.

Bodil kommer senast från en tjänst som kommunikationschef på Coop Sverige AB. Hon har tidigare varit chef för Coops butiksformat och innan det flera år som marknadsdirektör inom Coop Sverige. Bodil är utbildad civilekonom vid Uppsala universitet.

För mer information vänligen kontakta:
      Matilda Agné
      PR-ansvarig Indiska
      matilda.agne@indiska.se

Indiska är ett svenskt livsstilsföretag etablerad 1901 som erbjuder mode och inredning i en unik mix av det färgstarka Indiska arvet och den skandinaviska enkelheten.