Hjärtligt ovälkommen till föreningslivet!

Många idrotts- och fritidsföreningar är inte beredda att ta mångfald och tillgänglighet på allvar. Den slutsatsen drar ansvariga för IMs projekt Move It av sina erfarenheter av att introducera flyktingar i föreningslivet.

- Föreningar är en bra mötesplats där man kan träna språket, träffa nya kompisar och lära sig om samhället. Föreningar är viktiga för demokratin och därför bör alla ha tillgång till att engagera sig. Vi har stött på en hel del hinder och problem i vårt arbete och det är dessa vi tar upp i vår rapport, säger Elin Vestberg, en av de projektledare som ligger bakom rapporten Hjärtligt ovälkommen till föreningslivet.

Tillsammans med Anders Stjernlöf, den andra projektledaren för Move It Stockholm, arbetar hon på IMs lokalkontor i Stockholm. IM har drivit Move It på flera håll i landet under tio år och projektet handlar om att guida nyanlända flyktingungdomar i föreningslivet

Efter drygt två års arbete med Move It har Elin Vestberg och Anders Stjernlöf genom att intervjua ungdomar, personal som arbetar med ensamkommande flyktingungdomar och företrädare för ideella föreningar, satt samman en rapport om hur mångfaldsarbetet egentligen fungerar i idrotts- och fritidsföreningar. I rapporten lyfts tre konkreta faktorer som hindrar nyanländas tillgång till aktiv fritid fram: ålder, ekonomi och föreningars alltmer utbredda satsningar på elitnivån.

- Den som bara vill ha roligt och umgås med andra känner sig inte välkommen, säger Anders Stjernlöf.

Även i Göteborg
Även om rapporten grundar sig på intervjuer med deltagare på Move It i Stockholm tycker Åsa Almberg som är ansvarig för Move It Göteborg att slutsatserna gäller även där.

- Många av de ungdomar vi möter vill spela fotboll, men för deras åldersgrupp finns nästan bara elitlag. Vi är glada att vi lyckats hitta ett lag i Göteborg som vi kan samarbete med, säger Åsa Almberg.

Den grupp som i lägst grad är aktiva inom idrottsrörelsen är utrikesfödda tjejer, enligt Stockholms stads egna undersökningar som ligger till grund för stadens Idrottspolitiska program. IMs undersökning bekräftar den forskning som finns på området och de exempel rapporten tar upp är inga engångsföreteelser.

- Det finns ofta en vilja men många föreningar vet inte rent konkret hur de ska gå tillväga, säger Elin Vestberg.

Förändring
För att få ökad mångfald menar projektledarna att föreningar måste ändra både arbetssätt, attityder och strukturer. Att passivt säga ”Här är alla välkomna” räcker inte. I rapporten lyfter de därför fram råd till beslutsfattare och företrädare för föreningslivet.

- Bland annat handlar det om att kräva av föreningar som får bidrag att de redovisar hur de jobbar med de här frågorna, säger Anders Stjernlöf.

Råden lyfts också fram i en debattartikel på SVT Opinion idag. Läs den här!

Vill du veta mer om rapporten, eller intervjua projektledarna och några av ungdomarna i Move It? Kontakta:
Elin Vestberg, projektledare: elin.vestberg@manniskohjalp.se, 08-522 254 30
Ander Stjernlöf, projektledare: anders.stjernlof@manniskohjalp.se, 08-667 25 04
Åsa Almberg, projektledare Göteborg: asa.almberg@manniskohjalp.se, 031-381 27 22
Ann Svensén, generalsekreterare IM: 070-593 33 11