Automatisera vardagsrutiner med enkla medel

Automatisera vardagsrutiner med enkla medel

Vi vill tipsa om en kraftfull men kostnadsfri tjänst som kan slå på värmen i sommarstugan baserat på morgondagens väderprognos, starta takvärmen i bostadsrättsföreningen om det väntas minusgrader i morgon, slå på larmet på firman när du är mer än 2 km bort eller starta bastun i fjällstugan när du passerar en viss punkt. Visst låter det som helt otroliga möjligheter? Att kunna automatisera med enkla medel utan att det kostar något extra, låter det som en bra deal?

IFTTT är en webbaserad tjänst som syr ihop andra webtjänster med olika typer av devices som smarta telefoner eller surfplattor tillexempel. Så med hjälp av IFTTT är det fullt möjligt att låta smartphonens position styra larmet, ett visst områdes väderprognos att styra underhållsvärmen och så vidare.

Med IFTTT är det möjligt för att skapa kedjor av villkor som utlöses av ett annat villkor, sammantaget kallas de recept. IFTTT står för If This Then That "Om detta då…". Ett "recept" kan bestå av att om ett villkor som tillexempel att din smart phone passerar Örebro uppfylls (If This) så skickas ett SMS (Then That). IFTTT är kostnadsfritt och enligt dess skapare Linden Tibbets används IFTTT för cirka 20 miljoner recept varje dag.

Vi har testat IFTTT med våra olika produkter för SMS-styrning ett tag nu och kommer i tre blogginlägg berätta hur man kan skapa en enkel väderprognos till sin mobiltelefon, hur man kan slå på en elektrisk förbrukare om morgondagens väder förväntas bli kallt samt hur man kan slå på ett relä om man passerar en viss position. Allt bygger på IFTTT och någon av våra produkter för styrning via SMS, som kostar från 999 kr.

Läs blogginlägg 1 här.