Tips: så får du bättre mobiltäckning på semestern

Tips: så får du bättre mobiltäckning på semestern

Vi är medvetna om att dålig mobilkapacitet och dålig täckning är en hetare potatis än någonsin, om debatten varit het under våren, räkna då med att den blir riktigt intensiv när vi ger oss ut i semestersverige. För nu liksom tidigare har vi med oss behovet av mobilitet i bagaget, och det är inte mindre resurskrävande än tidigare år, tvärt om. Kanske kan det hjälpa någon att påminna om våra täckningstips vi tidigare publicerat, vi har därför vässat tipsen något och publicerar dem igen!

Visst kan vi bli frustrerade när vi inte kan få en stabil 3G-uppkoppling i fjällstugan eller bara EDGE i naturhamnen på en ö i ytterskärgården där bara en och annan sjöfågel bor resten av året. Det är just i dessa lägen som det är försent att tänka till och planera, vi får helt enkelt leva med det vi har. Att ångra val av operatör är i det läget svårt för ofta präglas vårt val oftare av låg månadskostnad och aktuella kampanjer snarare än vårt resmåls förutsättningar. Så, innan du drar iväg i sommarnatten, tänk till, planerar innan resan. Var skall du vara, hur ser operatörernas täckning ut på de aktuella platserna?

Om du ändå kommer till en plats där du inte har någon täckning, grips inte av täckningsstapelstress eller gprs-ilska, utan följ dessa enkla råd, kanske något av dem fungerar.

1. Din operatör tycker att 10 cm kabel mellan dator och modem är optimalt. Införskaffa en längre USB kabel så kan du placera dongeln mer fritt för att få bästa möjliga täckning. Kostar knappt någonting och kan göra underverk.

2. När du skall surfa på en plats så hjälper det att veta var närmaste basstation finns, kontrollera detta mot operatörens basstationskarta på respektive operatörs hemsida. Att täckning finns på platsen är en förutsättning för kommunikation. Ok, operatörernas täckningskartor har hånats och hängts ut under våren, slå en signal till operatören, de har ögonen på sig och ger dig säkert en rättvisande bild.

3. Placera dig så att du kan rikta modemet mot basstationen, kontrollera innan avresa om modemets antenner fungerar optimalt med en viss modemplacering så att du vet hur du bäst riktar in modemet.

4. Allt material mellan ditt modem och basstationen och materialet dämpar olika mycket. En betongvägg eller ett plåttak kan vara en katastrof, en glasruta är avsevärt bättre. Om du har en fönsteröppning som vetter åt basstationens håll så placera modemet nära fönstret.

5. Gaffatejp är bra för att fästa modemet på utsidan av huset eller båten för temporära lösningar i solsken, kombinerat med en längre USB kabel kan du få avsevärt bättre resultat. Men om det regnar eller det finns en minsta antydning till förhöjd fuktighet i luften, då har modemet inget att göra utomhus. En del chansar med att stoppa in modemet i vattentäta matlådor eller plastpåsar och monterar dem ute, tänk bara på att om modemet slutar fungera så är du helt utan internet sedan.

6. Om du inte får täckning i naturhamnen eller i fjällvärlden och bara måste surfa, ta med datorn upp på ett berg och testa där.

7. De flesta modem saknar helt möjligheten att se signalstyrkan. Ett bra mått är bredbandskollen som snabbt kan avgöra vilken hastighet du har och som kan ge möjligheten att testa prestanda vid alternativa placeringar.

8. Se till att din operatör stödjer flera olika kommunikationssätt där du skall vara. Har operatören stöd för både 4G, 3G och GPRS är chansen större att din uppkoppling fungerar.

9. En router med yttre antenner är ett mycket bättre val än en dongel, har du en router med inbyggd wifi kan du placera routern högt och fritt och ansluta datorer och smart phones via wifi till routern.

10. Fungerar inte något av detta då är det bara en repeater eller förstärkare som kan hjälpa dig, sannolikt får du inget tillstånd från operatören innan semestern, så du får se detta som en lösning inför nästa år istället.

Hoppas du får en fungerande uppkoppling, men glöm inte att även avkoppling är viktigt!