Örebro kommun: "Stora vinstmöjligheter med inköpsanalys"

Örebro kommun: "Stora vinstmöjligheter med inköpsanalys"

Med en avtalstrohet på 70 procent är Örebro kommun en av de bättre i landet. Men inget är så bra att man inte kan bli bättre, och nu blir kommunen pilotanvändare av InExchanges nya tjänst Inköpsanalys.
- Det här är ett naturligt steg för att kunna göra bättre affärer i framtiden.

Det menar Filip Eriksson, upphandlare i Örebro kommun. Totalt köper kommunens 11 500 anställda varje år in varor för nära 2 miljarder kronor, och för Filip och de andra på upphandlingsenheten är det självklart att hela tiden ligga i framkant när det gäller teknikutveckling.
- Vi började jobba skarpt med e-handel redan 2007 som en av de första kommunerna i landet.

Man jobbar också hårt med att följa upp kommunens alla inköp.
- På de områden där vi har ramavtal sedan tidigare har vi ganska bra träffsäkerhet på hur det ser ut, och på de områden som vi köper in via e-handel är siffrorna väldigt bra.

Och nu hoppas man kunna bredda det här arbetet. Precis i dagarna pågår de sista förberedelserna för att Örebro kommun ska kunna börja använda InExchanges nya tjänst Inköpsanalys.
- Vi har haft dem som partner idag för vår e-fakturering, och när de kontaktade oss och frågade om vi ville vara pilotkund tvekade inte vi eftersom vi tycker att det är intressant att ligga i framkant.

Framförallt är det två områden som Filip Eriksson ser potential att förbättra med hjälp av inköpsanalys.
- För det första underlättar det för oss i vårt arbete med att följa upp de avtal vi redan har. Det i sin tur leder det till att vi kommer att kunna göra bättre upphandlingar i framtiden. Genom att använda en tjänst för inköpsanalys där vi via fakturorna får information om exakt vad vi köper in kommer vi att bli mer träffsäkra när vi beskriver vårt behov. På så vis kan vi göra bättre underlag och därmed göra en bättre affär.

Och Filip Eriksson ser stora vinstmöjligheter med de här förbättringarna.
- Alla har ambitionen och viljan att handla rätt men det är inte alltid det räcker hela vägen fram. Nu kommer vi på ett lättare sätt hitta de områden där vi behöver ge bättre stöd för att medarbetarna ska kunna handla på våra avtal.

En annan vinst blir enligt Filip Eriksson att kommunen nu får lättare att också upptäcka områden där kommunens inköp landar ovanför gränsen om lågt värde.
- Genom en bättre analys kan vi fånga upp områden där vi borde göra en upphandling men inte gör det idag. Vi kommer att bli bättre där vi redan är och vi kommer att kunna skapa nya avtal där vi bommar idag.