Infometric firar över en miljard insamlade mätvärden

Under våren passerade Infometric en historisk milstolpe. Sedan starten 1995 har företaget samlat in över en miljard mätvärden. Siffran gör bolaget till ett av de största på marknaden inom debiteringsmätning.

–Det här är en stor milstolpe för oss. Vi firar med tårta och champagne, säger Olle Tjälldin, vd för Infometric.

När Infometric grundades sågs internet bara som en fluga. 26 år senare har ”flugan” förändrat samhället oerhört. Infometric har hela tiden sett till att hänga med i den teknologiska utvecklingen och utvecklat företaget för att ligga i framkant.

–Det är ett konkurrenskraftigt klimat, men vi har funnits länge och fortsätter ständigt att växa. Vi har gått igenom olika faser i bolagets utveckling och hanterat upp vår plattform att kunna rymma många olika värden. Tittar vi på Amazon och andra stora tech-bolag löper vår plattform parallellt vad gäller möjligheten att hantera stora datamängder, säger Olle Tjälldin och fortsätter:

–Det betyder mycket för oss att så många väljer att möta energiutmaningen med hjälp av våra lösningar.

I dagsläget används de insamlade mätvärdena främst till att göra fastighetsägare och boende i bostadsrättsföreningar medvetna om sin förbrukning av bland annat el och varmvatten. Medvetenheten tenderar sedan att skapa en beteendeförändring, som i förlängningen leder till en minskad förbrukning. På så vis blir energibesparingen en konsekvens av mätning och debitering.

–Det är viktigt för oss att våra kunder ska kunna nyttja den fulla potentialen av sina energivärden. Informationen används till flera olika saker, och i framtiden kan det hända att möjligheterna att använda sin data blir ännu större, säger Olle Tjälldin.

Fakta

Ett mätvärde är en mätarställning av en mätare, exempelvis på ett klockslag, med all information som hämtas in från den mätaren. Genom att jämföra mätarställningar går det att mäta sin förbrukning. Infometric samlar kontinuerligt, per automatik, in mätarställningar från cirka 300 000 mätare runt om i landet. Därefter sköter de hantering och lagring av mätvärdena, samt alla funktioner som ingår i det. I det sista steget kopplas och exporteras värdena till andra system, där de används så optimalt som möjligt.

• förvaltning
  • undermätning