Sessionsalen, Kungl. Vetenskapsakademien

Hitech möter gammal miljö hos Kungl. Vetenskapsakademien

När Vetenskapsakademien skulle modernisera sina lokaler var det mycket att ta hänsyn till. De historiska lokalerna skulle varsamt lyftas fram samtidigt som en bred palett av modern teknik skulle in. Informationsteknik fick det prestigefyllda uppdraget att installera och integrera tekniken.

Troligen känner du till minst en lokal på Kungl. Vetenskapsakademien även om du inte vet om det. Här finns nämligen Sessionssalen där Nobelpristagarna i fysik och kemi samt Ekonomipristagarna tillkännages. Det är en förgylld historisk sal med gamla träpaneler och högt till taket där kristallkronor dekorerar rummet. Fram tills nyligen var tekniken sliten och eftersatt. Kablar var dragna utanpå träpanelerna vilket också syntes i bild. Liksom övriga möteslokaler kunde den inte möta behoven för moderna möten. Därför satte arbetet igång med att restaurera både Sessionssalen och andra viktiga salar i början av 2019. Målet var att bättre kunna hålla möten och konferenser på plats och på distans. I dag och i framtiden.

För att dokumentera Akademiens behov och lokalernas åtgärdspunkter anlitade de konsultfirman AV-rådgivaren som tog fram en teknisk funktionsbeskrivning. Den låg i sin tur till grund för framtagandet av den nya tekniska lösningen och integrationen som Informationsteknik har genomfört.

Magnus Krabbe Informationsteknik och Jonas Lif Kungl. Vetenskapsakademien

Magnus Krabbe, försäljningschef på Informationsteknik, menar att arbetet har inneburit många utmaningar i en historisk miljö.

– Alla rum är av känslig karaktär och vi har fått röra oss med stor finess i lokalerna – inte minst Sessionssalen som har utmärkt sig som extra svår, menar Krabbe och fortsätter:

– Även om det är mycket teknik ska rummen kunna användas av människor utan särskilda teknikkunskaper.

Vad Magnus Krabbe syftar på är att alla rum är helt förberedda för till exempel mötesapplikationerna Teams och Zoom. Deltagare kan ansluta din egen dator med en usb-kabel från bordets kabelbrunn för att mötesapplikationerna ska få tillgång till de kameror och mikrofoner som finns i rummet. Och deltagare kan så klart även att koppla upp sig mot de nya stora LED-skärmarna på ungefär samma sätt som man ansluter till Apple AirPlay eller Google Chromecast.

Nobelrummet

Modernare teknik för vetenskapligt samtal

Jonas Lif, fastighets- och säkerhetsansvarig på Vetenskapsakademien berättar lite mer om bakgrunden till moderniseringen.

– Vi har valt att inkludera åhörarna mer och stödja ett vetenskapligt samtal. Nu kan åhörare prata och föra en dialog med föreläsarna genom trådlösa mikrofoner, ett delegatsystem, och göra sig hörda oavsett var i rummet de sitter.

Just mikrofonerna är värda att hålla sig kvar vid en stund. Det trådlösa mikrofonsystemet från Shure finns i flera konferenssalar, inklusive Sessionssalen, och de är också valda för att det ska se snyggt och prydligt ut på borden. Mikrofonerna kommunicerar med en trådlös åtkomstpunkt och lyfts enkelt bort från borden när de ska laddas eller när borden behöver vara rena. Mikrofonernas batterier räcker hela dagen utan att behöva laddas.

Men de är intressanta även ur ett annat perspektiv. Var och en har nämligen sin egen plats och är kopplade till ett avancerat kamerasystem. Och varje mikrofon har sin egen kamerainställning. Resultatet blir att varje gång en mikrofon används så filmar kameran den som pratar, per automatik. Eftersom det inte räcker med en kamera för att täcka in alla platser har Informationsteknik installerat upp till fyra kameror.

Och det är alltså alla dessa mikrofoner och kameror som också kan integreras i mötesapplikationerna så som Teams och Zoom.

Som en fullvärdig videokonferens fast med en liten usb-bestyckad bärbar dator.

Skicka ljud och bild kors och tvärs

Akademien har valt att använda det som kallas A/V över IP vilket innebär att man skickar ljud och bild över en vanlig nätverkskabel. Det gör till exempel att det går att skicka bild och ljud mellan alla rum och enheter som är anslutna till nätverket.

– I dessa tider med corona-virus så går det att öka avståndet mellan deltagarna genom att sprida ut deltagare i flera rum, säger Jesper Kypengren, huvudansvarig för upphandlingen på Informationsteknik och som har bidragit med smarta lösningar i det här spännande projektet.

– I Nobelsammanhanget går det också att ha Linnésalen som ett pressrum för journalister, vilket var ett av syftena med moderniseringen.

För att få bort så mycket teknik som möjligt från rummen i den här historiska miljön, valde Akademien att alla rum skulle vara sammankopplade i ett teknikrum i husets källare. Tekniken är samlad i rack, närmare bestämt fyra fullhöjdsrack som vart och ett är stort som en garderob.

Jesper Kypengren fyller i:

– Teoretiskt sett kan du gå in i vilket rum som helst och skicka ljud och bild till valfri lokal. Det blir också enklare att utföra service genom att ha tekniken strukturerad på detta sätt.

Teknikrummet är specialbyggt i en del av fastigheten som byggdes till på 60-talet och där en hel del har fått rivas för att ge plats.

Jesper Kypengren igen:

– Byggentreprenören har både sprängt och bilat ner i huset, och små grävmaskiner har använts för att schakta ut materialet.

Hantverk och speciallösningar på plats

Richard Johnson är projektledare på plats och fungerar som arbetsledare. Även han är dagligen involverad i att lösa utmaningar som uppkommer.

– Eftersom vi har så mycket teknik och det ska bli så liten åverkan som möjligt på rummet så är det många frågor som måste lösas. På ett vanligt bygge drar du bara de rör som behövs, men här måste vi hela tiden stämma av – är det ens möjligt att dra kabelrör med 50 mm diameter kors och tvärs i de här historiska lokalerna? Kanaliseringsritning fanns inte när vi satte igång så det här är en helt annan typ av projekt. Vi har verkligen fått slita och hitta speciallösningar för att kunna dra de här kanalerna och koppla samman all teknik. Samordningen tar en hel del tid men resultatet blir bra, säger Richard Johnson.

De stora LED-skärmarna har också inneburit flera egna lösningar. Under varje skärm sitter ett litet skåp som är handgjort på ett snickeri för att smälta in i miljön, och som inredningsarkitekten har varit involverad i. Skåpet döljer all teknik som Informationsteknik har installerat.

– Sett till hur mycket teknik som finns i varje rum så är det riktigt snyggt och rent. Så klart är det roligt att det är så, men det är också en utmaning att hitta lösningar, säger Richard Johnson.

Och att ens börja borra i Sessionssalens väggar för att montera LED-skärmarna var inte en självklarhet.

– Nej, där måste man så klart tänka till några gånger extra och gärna ha det skriftligt att det verkligen är okej att borra hålen där vi vill ha dem. Där får det inte bli fel.

Linnesalen

Bygger lösningen på eget nätverk

Informationsteknik har valt att bygga hela lösningen med ljud och bild på ett eget nätverk med egna switchar, parallellt med det befintliga. Richard berättar varför:

– Det innebär en del risker när kunder vill att vi använder deras befintliga infrastruktur eftersom det vi håller på med kräver mycket bandbredd. Med ett eget nätverk så har vi full koll på nätverkets belastning och berörs heller inte av den lokala IT-avdelningens underhåll eller omstarter som ofta görs på natten. Det är sådant som kan ställa till det för vår utrustning.

Informationsteknik har valt en ganska ny lösning för att skicka bild och ljud över nätverket och som heter Crestron DM NVX.

– Lösningen har fungerat fantastiskt bra. Inga omstarter eller annat som vi annars är vana vid, säger Richard Johnson.

Inom kort kommer Informationsteknik få en anslutning till sitt nätverk så att de kan sköta utrustningen från kontoret, om någon enhet till exempel behöver startas om eller bevakas.

Erfarenheter från Kungl. Vetenskapsakademien

Ett jobb av den här kalibern ställer stora krav på alla involverade. Både kommunikation och lösningsorientering är viktiga aspekter.

Jonas Lif, fastighets- och säkerhetsansvarig på Kungl. Vetenskapsakademien är mycket nöjd med hur arbetet har skötts.

– Jag tycker att Informationsteknik är en otroligt kompetent leverantör som är lyhörda för de funktioner och önskemål som vi har och kan komma med konstruktiva och bra förslag på systemlösningen. Systemlösningen var i huvudsak genomarbetad när vi gjorde upphandlingen, men det har under resans gång hänt en del när de bättre har förstått våra behov.

Vi ställer en rak fråga om det finns det något som inte har gått att lösa.

– Nej, det är det faktiskt inte, säger Jonas.

– En sådan här byggnad bjuder på många överraskningar, men tack vare synergi mellan lösningsorienterade medarbetare på både Informationsteknik och El- och ljusdesign så har allt gått att lösa.

Har ni behövt backa något från den ursprungliga planen?

– Nej, det gjordes ett väldigt grundligt arbete av AV-rådgivaren. De är vana vid att arbeta i den här typen av miljöer i den akademiska världen. Och som jag förstår det så är det Informationsteknik som levererar de mest genomtänka och bästa lösningarna om man lyssnar till vad AV-rådgivarna har för erfarenhet.

Detaljerna gör helheten

Vad finns det då för erfarenhet att dra av ett projekt som detta i fråga om detaljarbetet och speciallösningarna? Richard Johnson på Informationsteknik avslutar:

– Vi har gjort en del liknande jobb förut och jag anser att detaljarbetet är viktigast. Om du fuskar med en halvdan A/V-installation så kommer den direkt att sticka ut på ett fult sätt i lokaler som dessa. Å andra sidan, lägger du ner energi på att göra ett snyggt hantverk så blir resultatet verkligen belönande. Allt smälter in så mycket bättre.

FAKTARUTA: Säkerheten är med från början

Allt akademiarbete är som regel sekretessbelagt. Därför har Akademien tänkt in säkerhet i hela systemlösningen, till exempel är all trafik av ljud och bild krypterad. Även det som går trådlöst.

FAKTARUTA: LED-skärmar

Varje större sal är utrustad med en högupplöst LED-skärm från Unilumin.

Modellen är UpanelS med 1,5mm pixel-pitch. Den största skärmen finns i Beijersalen och är 7,3m bred och har en upplösning på 4108x2160 pixlar. Totalt ingår ca 56m2 LED-skärm i projektet.

FAKTARUTA: Beijersalen

Beijersalen stod klar i början av september 2020. Den ligger i tillbyggnaden från 60-talet. Salen är helt utriven, roterad 90 grader och har fått en ny gradäng åt andra hållet. Här finns bland annat kamerasystem, ljudsystem och en ännu större LED-skärm.

Beijersalen