Hyllar kombination av Silicon Valley och exjobb

Perfekt val att satsa på Silicon Valley och examensarbete. Harry van der Veen, vd för Nuiteq, kommenterar InfoTech Umeås nyhet om att studenten Emil Sjölander flyttar till Silicon Valley i USA.

InfoTech Umeås nyhet om att studenten Emil Sjölander, Umeå universitet, flyttat till Silicon Valley för att göra examensarbete hos Flipboard har engagerat många. Nyheten är den mest klickade i år på InfoTech Umeå.

Det var efter att ha publicerat ett antal arbeten med öppen källkod som Umeåstudenten Emil Sjölander inom loppet av fyra timmar fick mejl från både Facebook och Flipboard. Båda företagen ville anställa honom.

Men det slutade med att Emil först ville göra färdigt sin studier. Flipboard löste det genom att erbjuda honom plats på utvecklingskontoret i Silicon Valley, och där skriva sitt exjobb. Läs hela artikeln.

Att Emil väljer att göra färdigt sina studier hyllas av Harry van der Veen, vd och grundare för Skellefteåföretaget Nuiteq, med stora internationella framgångar med programvara för multitouchskärmar. Själv blev också Harry uppvaktade av företag under sina studier, men liksom Emil valde han att först ta ut sina examen.

Hälsning från Harry

Via InfoTech Umeå hälsar nu Harry van der Veen till Emil Sjölander med orden:

”Spännande. Under tredje och fjärde året av min utbildning fick jag ett jobberbjudande från företaget jag gjorde min praktik på. Men då skulle jag behöva hoppa av skolan.

Jag beslöt att avsluta mina studier i stället och få det papper. Jag tycker Emil har gjort rätt val. Om han senare i livet fortfarande vill arbeta på Facebook, kommer han att få den möjligheten, det är jag säker på.

Jag är också säker på att hans praktik i Silicon Valley kommer att innebära att livet förändras och att det blir ett stort minne för livet.

Bli inte förvånad om han emigrerar till slut till USA efter sina studier, eftersom ”the valley” är beroendeframkallande.

Lycka till!”