Kreativ it-bransch lockar

När de 600 biljetterna till konferensen Women in Tech tog slut stod fortfarande 500 personer på väntelistan för att komma med. Hanna Söderström, Elin Hörnfeldt och Emilott Lantz, alla från Umeå, hörde till de som fanns med på en av Sveriges hetaste konferenser för kvinnor inom it och media.

Intresset för konferensen Women in Tech, som arrangerades i Stockholm fredag 6 mars, har varit mycket stort och de 600 biljetterna tog snabbt slut.

Bakom konferensen, som anordnades för andra gången, står ett flertal stor it- och mediabolag som MTGx i samarbete med Spotify, Google, Tele 2, Telia Sonera, Bonnier och Schibsted Growth. Ambitionen från arrangörerna har främst varit att inspirera kvinnor inom it- och mediabranschen och sätta fingret på den bristande jämställdheten i branschen.

Från Umeå deltog studenterna Hanna Söderström och Elin Hörnfeldt från civilingenjörsprogrammet för interaktion och design, samt Emilott Lantz, kommunikatör på företaget Codemill.

– Det var 500 i kö för att få biljetter, men vi sökte och kom med, säger Elin Hörnfeldt.

– Allt var väldigt inspirerande och det är ett mycket bra tillfälle att nätverka på, säger Hanna Söderström.

Vad lockar dig inom it-branschen?

InfoTech Umeå bad Hanna Söderström, Elin Hörnfeldt och Emilott Lantz berätta vad det är som gör att de vill satsa på en karriär inom it-branschen. Här är deras svar.

Hanna Söderström, student, Umeå universitet:

Hanna SöderströmDet som lockar mig med it är det faktum att branschen och industrin förändras och utvecklas väldigt fort. Det är spännande att inte veta vad som väntar i framtiden, och att områden som är aktuella nu om några år kan ha ersatts av någonting nytt. Jag minns att när jag började första året på universitetet, sa vår programansvarige att det inte går att säga vad våra examensarbeten kommer att handla om på grund av den snabba utvecklingen.

Jag tycker dessutom att det är en väldigt kreativ bransch och man skulle kunna säga att alla företag håller på med it på ett eller annat sätt. It-utveckligen går framåt och jag tror att det kommer hända mycket spännande de kommande åren och ser fram emot att vara en del av detta.

Elin Hörnfeldt, student, Umeå universitet:

Elin HörnfeldtDet finns så otroligt mycket möjligheter inom it-branschen. Jag ser it-branschen som en värld där i princip ingenting är omöjligt, du kan skapa och göra nästan vad du vill. Det är väldigt kreativt!

Detta trodde jag aldrig att jag skulle säga och tycka när jag började min civilingenjörsutbildning i interaktion och design för snart tre år sedan. Då hade jag aldrig programmerat en enda rad kod och nu är det bland det roligaste jag vet!

Att jag sen fick erbjudandet att åka till Women in Tech är väldigt roligt och det inspirerar och motiverar mig verkligen till att fortsätta med det jag gör. Det är så intressant att höra hur kvinnor i branschen har gått till väga för att skapa sin karriär och vilka lärdomar de har tagit av både framgångar och motgångar.

Emilott Lantz, kommunikatör Codemill:

Emilott LantzFör mig personligen är det väldigt roligt att få vara tillbaka inom it-området. Jag har en utbildningsbakgrund inom teknik och naturvetenskap men har egentligen alltid jobbat, och vill fortsätta jobba, med kommunikation. Så kombon att få göra det jag vill inom ett område som intresserar mig är ju lyx!

I ett större perspektiv tänker jag att det är en spännande bransch som aldrig står stilla, så den blir aldrig tråkig! Den kräver alltid uppmärksamhet och att du tar reda på mer, och ger dig utmaningar. Det är bra, för jag vill alltid ha roligt och utvecklas på jobbet.

WiT2015
Fullsatt till sista plats på konferensen Women in Tech.