Peter Lidström blir ny VD på COS Systems

Peter Lidström blir ny VD på Umeåbaserade it-bolaget COS Systems. Företaget är inne i en stark internationell expansion med kunder främst i USA, men även i Afrika.

– Det känns verkligen bra att få Peter ombord, säger Jörgen Olofsson, en av COS Systems grundare, som nu lämnar vidare VD-jobbet för att istället axla rollen som Chief Innovation Officer.

– Vi är inne i en oerhört spännande expansionsfas där personalstyrkan ska öka i takt med att vi i ett allt snabbare tempo vinner allt fler internationella affärer. Peters kunskaper och erfarenheter kommer att vara en stor tillgång för oss i det här skedet och framåt, fortsätter Jörgen Olofsson.

Peter Lidström kommer närmast från en tjänst som VD för it-konsultbolaget UDK, varifrån COS Systems avknoppades för några år sedan.

– Jag har följt COS Systems utveckling under en tid och att få komma in i det skede som bolaget är i nu känns otroligt inspirerande. Den resa som ligger framför oss är det få förunnat att vara med om, säger Peter Lidström, som spår en ljus framtid för det bolag där han nu ska ta över rollen som VD.

– Vi ser att kunderna rasar in i snabb takt och vi kommer nu att bygga en större organisation och stärka upp produktutveckling, försäljning och kundsupport, säger Peter Lidström.

Anställer fler COS Systems har idag 15 anställda men målet är att bli 25 inom en snar framtid, inte minst då förväntningarna på en fortsatt expansion i USA är mycket stora inom företaget. Umeåföretagets mjukvara för stöd i bredbandsnät har skapat stort intresse i USA vilket gett flera nya affärer bara under årets första två månader.

Den senaste produkten COS Service Zones används för att dela in det område där ett bredbandsnät ska byggas i mindre så kallade zoner, exempelvis kvarter eller stadsdelar, som därefter tävlar om att få så många föranmälda kunder som möjligt för att få bredbandsnätet byggt till dem först. Med den här produkten har COS Systems på allvar börjat sin internationella expansion med kunder främst i USA, men även i Afrika.

– Med Peter ombord kommer jag att få mer tid till det jag verkligen brinner för, nämligen att bevaka allt som händer i vår bransch, analysera trender och översätta det till vad som är den rätta strategin för oss framåt avseende både produkter, vilka marknader vi angriper och hur vi gör det, kommenterar Jörgen Olofsson sin nya roll som Chief Innovation Officer.