Bild: Taj Khanzada

Om bokprojektet "Den onödiga flyktingkrisen"

Till kulturredaktioner och andra intresserade
från redaktionen för bokprojektet "Den onödiga flyktingkrisen - rättssäkerheten, civilsamhället och flyktingarna 2015-2021".

"Sveriges förlorade oskuld".
Ett uttryck som förknippats med dramatiskt omvälvande händelser, som morden på Olof Palme och Anna Lindh. Men – oavsett om det någonsin funnits någon oskuld att förlora – så har de senaste fem åren inneburit en djup förändring av förhållandet mellan medborgare och stat, och skapat en tillitsbrist som blir svår att läka.

En onödig "kris"
"Flyktingkrisen" är en den klyscha som brukar användas om det som skett sedan 163 000 skyddssökande människor tog sig till Sverige år 2015. Men krisen var onödig. Civilsamhällets organisationer och många tusen privatpersoner gjorde sitt yttersta för att välkomna de asylsökande på ett humant sätt, men deras ansträngningar motarbetades av staten, framför allt genom införandet av den drakoniska "tillfälliga lagen" som kraftigt försämrade människors möjlighet att få asyl i Sverige.

Högt pris för "öppna hjärtan"
Den nya lagen drabbade inte bara de asylsökande utan också alla de människor som tagit fasta på uppmaningarna att öppna våra hjärtan och inte bygga murar. Det handlar om minst hundratusen svenskar, antagligen ännu många flera, som personligen drabbats när deras nyfunna barn, barnbarn, vänner och kamrater slitits ifrån dem och kastats ut i papperslöshet, deportation, ny flykt eller i värsta fall självmord.

Vi ber er att läsa och berätta
Om detta handlar bokprojektet "Den onödiga flyktingkrisen" som nu finns publicerat på nätet och i höst kommer som pappersbok. Projektet har ekonomiskt stöd bl a från Arena Idé, Centralförbundet för Socialt Arbete och Etikkommissionen.

Vi vill uppmana redaktionen att läsa de publicerade texterna och berätta om den flyktingkris som smärtsamt, och helt onödigt, rivit upp djupa sår och allvarligt skadat människors tilltro till det som kallas rättssamhälle.

Omskakande läsning
Att på djupet ta del av ett asylärende är en omskakande upplevelse. Bilden av en rättssäker process där den asylsökande får stöd att lyfta fram sina asylskäl och dessa sedan noga och insiktsfull bedöms, faller i bitar. Politikernas tal om "människor utan asylskäl" och ett "nej skall vara ett nej" framstår som en populistisk retorik utan verklighetsförankring.

"Civilsamhället lider med flyktingarna" är ett av bokens kapitel. Några citat ur den texten:

Socialarbetare för ensamkommande barn: "Familjehemmen har trasats sönder av den behandling deras barn har utsatts för under asylprocessen. Nu tvingas vi be dem ställa upp som 'förvar' tills barnet blir 18 år och utvisas. Ingen av dem kommer att ställa upp igen!"

Familjehemsmamma till deporterad ungdom: "Nu har jag en sista fråga till dig [Stefan Löfven], en av de frågor som håller mig vaken om nätterna: Vad ska jag säga till min sexåring när han frågar vart hans storebror tagit vägen?"

Etnologiforskaren Kjell Hansen: "Den verkliga kris som flyktingmottagandet lett till tycks inte vara förknippad med flyktingarna, utan snarare med hur tillitsrelationerna mellan staten och det civila samhället påverkats."

Bland bokens kapitel finns också
* Tusen barn tusen drömmar (om kampen för att stötta utvisningshotade barnfamiljer)

* Frivilliga familjehem, en folkrörelse (om de tusentals som upplät sina hem för asylsökande ungdomar)

* Om psykisk ohälsa, rättsosäkerhet och volontärhälsa (bygger på erfarenheter från Skyddsvärnet i Göteborg)

Använd materialet!
Ni är välkomna att referera eller citera delar av de nätpublicerade texterna, med angivande av författare och projektets namn. Ni är också välkomna att kontakta oss för intervjuer med personer som fått sin tillit, sin hälsa och sin ekonomi förstörda genom att först ha fått glädjen att lära känna unga flyktingar och sedan sorgen och vanmakten i att inte kunna rädda dem.

Vänliga hälsningar från redaktionen
för bokprojektet Den onödiga flyktingkrisen

– Karin Fridell Anter, arkitekt och färgforskare, ordförande för Stöttepelaren – stödförening för ensamkommande barn och ungdomar

– Ingrid Eckerman, pensionerad läkare och grundare av nätverket Stoppa utvisningarna till Afghanistan!

– Jan Stattin, fil.dr. i historia, aktiv i Stoppa utvisningarna till Afghanistan!

– Solveig Freudenthal, folkhälsovetare, vice ordförande för Etikkommissionen i Sverige

– Carin Flemström, socionom, ordförande för Haninge frivilliga familjehem

Karin Fridell Anter
info@onodigaflyktingkrisen.se

Hemsidan Stoppa utvisningarna till Afghanistan!
Facebookgruppen Stoppa utvisningarna till Afghanistan! med över 21 000 medlemmar

Webmaster och redaktör: Ingrid Eckerman  ingrid at eckerman.nu 070 55 73 193