Inlandsbanans första nya motorvagn har anlänt.

Inlandsbanans nya tåg på plats – välkommen på visning

Inlandsbanans första nya motorvagn har anlänt. Kom och titta på den i Östersund, Svenstavik, Röjan, Sveg, Orsa och Mora 25 till 26 juni.

Inlandsbanan har tidigare i år köpt fem motorvagnar av modellen Astom Lint. Media hälsas välkomna att titta på tåget under vår visningsturné, det finns möjlighet att åka med vissa sträckor (se tider nedan).

I samband med visningen i Östersund finns också vd Peter Ekholm samt den nya styrelsen för Inlandsbanan AB på plats. Peter Ekholm finns också på plats i Orsa och Mora under onsdagen.

Motorvagnen har med nuvarande interiör plats för 134 resande för kortare pendelsträckor motsvarande Orsa- Mora där Inlandsbanan tidigare kört pendeltrafik i projektform.

─ Det finns ett stort intresse i Dalarna för pendeltrafik mellan Orsa och Mora och vi arbetar tillsammans med kommunerna och Dalatrafik för ett trafikupplägg med start i höst, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

De övriga fyra motorvagnarna står i Polen där de anpassas för att köras på sträckor med längre restid.

Välkomna på visning:

Tisdag 25 juni

Östersund C, 11.30 – 13.30

Vd och styrelse är på plats 11.30 – 12.00, då finns möjlighet till intervjuer.

Svenstavik, 14.30 – 14.45

Röjan, 15.15 – 15.30

Sveg, 16.35 – 17.00

Det finns möjlighet för media och särskilt inbjudna att åka med tåget Sveg- Fågelsjö-Sveg 17.10-18.30.

Maria Cederberg, chef Inlandståg kommer att vara på plats i Svenstavik, Röjan och Sveg.

Kontaktperson för dagen: Therese Fanqvist, tel: 070 – 328 91 82

Onsdag 26 juni

Orsa, 10.15 – 12.15

Inlandsbanans vd samt företrädare för Dalatrafik samt Orsa och Mora kommun finns på plats mellan 10.30 och 10.50, då finns möjlighet till intervjuer.

Orsa kommun bjuder också in allmänhet i samband med visningen, klockan 10.00 och 12.00. Det blir musikunderhållning och möjligheter att tycka till om Orsa 2050. Stationen öppnar också sina nyrenoverade lokaler.

Det finns möjlighet för media och särskilt inbjudna att åka med tåget till Mora C, 12.15 – 12.30.

Mora, 12.30 – 13.30

Inlandsbanans vd samt företrädare för Dalatrafik och kommunerna finns på plats för mellan 12.30 och 12,45, då finns möjlighet till intervjuer.

Det finns möjlighet för media och särskilt inbjudna att åka med tåget till Orsa, 16.00-16.15

Kontaktperson för dagen: Ulrica Dahlqvist, tel: 070 – 670 09 21

Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB, 070 – 241 53 16, peter.ekholm@inlandsbanan.se

Maria Cederberg, chef Inlandståg AB, 070 – 053 25 06, maria.cederberg@inlandsbanan.se