21 nominerade titlar till Förskolebarnens litteraturpris presenterade

21 nominerade titlar till Förskolebarnens litteraturpris presenterade

För att öka barns intresse för böcker och läsning lanserar ILT Education för femte året i rad Förskolebarnens litteraturpris. Tidigare i år tog ”Bajskorv” från Berghs förlag hem priset i en omröstning som lockade många förskolor.

”Förskolebarnens litteraturpris lockar fler och fler förskolor varje år, jättekul! Vi vill genom Förskolebarnens litteraturpris uppmuntra alla förskolors viktiga arbete med läsning!” säger Jakob Skogholm, VD på ILT Inläsningstjänst.

I årets omgång finns 21 böcker att arbeta med. Av dem har 20 titlar valts ut av urvalsgruppen som består Maria Heimer, som skrivit flera böcker om högläsning och ingår i Förskoleforums expertpanel, där hon svarar på frågor om barnlitteratur, berättande och högläsning. Maria Isberg, barn/skolbibliotekarie och Anna-Sofia Axelsson, innehållsansvarig för Polyglutt. En ”bubblare” finns också med i urvalet och togs fram via omröstning.

Övriga samarbetspartners till priset är Alfabeta, Alvina, Berghs, Bokmässan, Bonnier Carlsen, Gothia Fortbildning, Natur & Kultur, Nypon, Opal och stiftelsen Friends.

Prisutdelningen kommer nästa år att ske den 23 maj 2023. Priset till förskolan som motiverat valet av den vinnande boken bäst blir ett fysiskt bokpaket med många av de utvalda 21 böckerna samt 10 000 kr. Även författaren och illustratören som skapat den vinnande bilderboken belönas med totalt 10 000 kr.

ILT Inläsningstjänst är nordens ledande Edtech-bolag. Med närvaro i 10 länder arbetar vi i en internationell miljö med tjänster som passar från förskolan till vuxenutbildning. Alla våra tjänster stöttar vår vision ”Alla ska ha likvärdig möjlighet att ta till sig kunskap och information”. Vi brinner för våra produkter som gör skillnad för många barn och unga.