Illustratör: Caroline Tinterova

Polyglutt utökar med fem nya språk under våren

I förskoleåldern byggs den språkliga grunden inför skolstart. Olika förutsättningar, såsom uppväxtförhållande eller annat modersmål, utgör skillnader i barnens språkliga förmågor.

Polyglutt är en språkutvecklande bilderbokstjänst speciellt framtaget för förskolan som verkar för att skapa en mer likvärdig språkgrund.

Samtliga bilderböcker i appen är inlästa på svenska och kan bläddras i och spelas upp gång på gång. Många av böckerna finns dessutom inlästa på våra 10 vanligast förekommande modersmål i svenska förskolor. Dessa språk är idag engelska, spanska, arabiska, kurdiska (sorani), persiska, tigrinja, turkiska, polska, ryska och somaliska.

Vi ser ett stort behov av fler språk i appen och därför adderar vi fem nya språk under våren. Vi kompletterar inläsningar på modersmål från andra länder med bosniska, albanska och thai. Inom våra nationella minoritetsspråk adderar vi finska och nordsamiska.

Det finska förvaltningsområdet omfattar idag 65 kommuner och det samiska 23 kommuner. Det innebär bland annat att barn i dessa kommuner har rätt till barnomsorg där hela eller delar av verksamheten bedrivs på modersmålet.

Vi är därför extra glada att kunna lägga till finska och nordsamiska i Polyglutt!

”Vi strävar hela tiden efter att vara relevanta och tillgodose de behov som finns på marknaden. Vi är väldigt glada att under våren kunna erbjuda fler språk i Polyglutt”, Malin Fogelström, produktchef.

Läs mer på polyglutt.se och följ oss på Facebook för att ta del av alla uppdateringar kring appen.