Gå direkt till innehåll
HealthTech Nordic nominerat till EU-kommissionens pris för bästa företagsfrämjande projekt

Pressmeddelande -

Nordiska healthtech-lösningar är i framkant. För andra gången är HealthTech Nordic, ett av världens ledande e-hälsoprojekt, nominerat till EU-kommissionens utmärkelse - European Enterprise Promotion Award.

- Vi är otroligt stolta över att ha blivit nominerade ännu en gång. Nomineringen grundar sig på de resultat som vi uppnått inom projektet. Målet är att skapa 1 000 nya jobb inom projekttiden, ett mål vi är övertygade om att vi kommer nå, säger Margareta Wallentén, projektledare för HealthTech Nordic på Innovation Skåne, och tillägger:

- Förhoppningsvis kommer vi att vara lika glada under finalen i Prag i november, som vi var när vi vann priset förra gången 2019 i Helsingfors!

HealthTech Nordic har över 300 medlemsbolag, alla med fokus på bättre hälsa och vård. De nordiska aktörerna bakom HealthTech Nordic samarbetar för att stötta tillväxten av innovativa bolag i vårdbranschen med syftet att driva på moderniseringen av hälso- och sjukvården, hemma och i världen.

Utmaningarna på den globala marknaden kvarstår: att kunna ge tillgång till god och jämlik vård när resurser såsom pengar och kompetens saknas samtidigt som behovet av vård ökar. Den internationella dragningskraften för de lösningar som HealthTech Nordics medlemsföretag utvecklat ligger i att de möjliggör ett digitalt paradigmskifte i vården, vilket leder till såväl lägre samhällskostnader som bättre hälsa och högre vårdkvalitet.

- HealthTech Nordic visar vägen mot detta paradigmskifte. Medlemsföretagen ändrar sättet vi både ger och tar emot vård. Nomineringen från EU-kommissionen i kategorin ’Stötta internationaliseringen av företag’, är ett kvitto på att vi är på rätt väg och att vi bidrar till såväl nya jobb som en växande marknad, säger Margareta Wallentén.

EU-kommissionens pris - European Enterprise Promotion Award – ger utmärkelser till de bästa europeiska projekt som stöttar startups och entreprenörskap på lokal, regional och nationell nivå. Priset har delats ut sedan 2006.

I juli i år meddelade Tillväxtverket att HealthTech Nordic vunnit den svenska tävlingen och nu går vidare som nominerad kandidat för den europeiska dito. Vinnaren koras i Prag i november 2022.

Om HealthTech Nordic

HealthTech Nordic är Nordens största nätverk för företag i e-hälsobranschen. Majoriteten av medlemsföretagen är uppstartsföretag. Genom att påskynda medlemsföretagens utveckling och hjälpa dem att skala sina lösningar globalt är HealthTech Nordics mål är att bidra till att skapa 1000 nya arbetstillfällen i e-hälsobranschen i Norden mellan 1 januari 2020 och 30 september 2022 samt att bidra till att skapa en bättre hälso- och sjukvård globalt. Nätverket har funnits sedan 2017, under de tre första åren fram till december 2019 skapade medlemsföretagen i nätverket 751 nya arbetstillfällen (vilket överträffade målet om 700).

HealthTech Nordic är ett samarbete mellan sex nordiska innovationsaktörer: Innovation Skåne, Invest in Skåne, Sahlgrenska Science Park och SmiLe Incubator i Sverige samt Health Tech Hub Copenhagen i Danmark och Norway Health Tech. HealthTech Nordic finansieras delvis av Interreg-Öresund-Kattegatt-Skagerrak, europeiska regionala utvecklingsfonden.