Photo by Orlova Maria on Unsplash.

Sydsvensk satsning ska öka tillväxten inom livsmedelsindustrin

Sverige är ett av de länder i världen som ligger i topp i innovationsrakningen, men när det kommer till livsmedelsfokuserad innovation hamnar Sverige först på en 14 plats i Europa. Nu lanseras projektet Foodtech Innovation Network med syfte att öka tillväxten hos små och medelstora företag i Skåne och Blekinge. Detta genom att skapa ett nätverk för kunskapsutbyte samt tillgängliggöra testbäddar där företag kan utveckla sina produkter, processer och koncept tillsammans med tekniska experter från olika delar av branschen.

De skånska förutsättningarna är på många sätt unika. Här finns en av världens bästa jordbruksmarker samt världsledande forskning inom livsmedel, material, gastronomi, miljö och animalieproduktion. Trots att hälften av den mat som produceras i Sverige kommer från Skåne, och hälften av den svenska livsmedelsindustrin är skånsk, visar den skånska livsmedelsstrategin 2030 att läget inom flera områden behöver förbättras.

- Trots goda förutsättningar kan vi se hur resurser inte används till dess fulla potential. Genom att stötta innovationskraften hos små och medelstora företag bidrar vi till tillväxt på hemmaplan samtidigt som vi kan sprida innovativa foodtech-lösningar ut i världen, säger Emelie Olsson, Innovationsledare på Innovation Skåne.

Ett hinder för tillväxt av små och medelstora bolag är avsaknad av testbäddar. Med detta som utgångspunkt har Innovation Skåne, Lunds universitets institution för Livsmedelsteknik och institution för Kemiteknik, Netport Science Park och Packbridge startat projektet Foodtech Innovation Network.

Foodtech Innovation Network har som mål att bidra till tillväxt i Skåne och Blekinge. Detta genom att accelerera innovationskraften i små och medelstora företag inom foodtech som på sikt kan bidra till lösningar på lokala och globala utmaningar genom skalbara innovationer. Projektet tillgängliggör testbäddar där små och medelstora företag kan utveckla sina produkter, processer och koncept tillsammans med tekniska experter. Företagen kommer också att erbjudas utbildning och i vissa fall även innovation- och tillväxtstöd.

Faktaruta: Foodtech Innovation Network

Foodtech Innovation Network är ett projekt som drivs av Innovation Skåne, Lunds universitet Institutionen för Livsmedelsteknik och Institutionen för Kemiteknik, Netport Science Park och Packbridge.

Projektet pågår till våren 2023 och finansieras delvis av EU:europeiska regionala utvecklingsfonden för Skåne och Blekinge.

Projektets mål är att bidra till tillväxt i regionerna Skåne och Blekinge genom att stödja små och medelstora företag inom foodtech i utveckling och innovationsprocesser med kunskap, infrastruktur och samarbetsmöjligheter.