Pressmeddelande -

InsightOne presenterar Experians Mosaic™G5 – nästa generations livsstilsklassificering

Nu presenterar InsightOne den femte generationens Mosaic™; den första svenska livsstilsklassificeringen på hushållsnivå.

Med den första svenska livsstilsklassificeringen på hushållsnivå erbjuder InsightOne sina kunder ett enhetligt språk för att hitta, förstå, nå och engagera sin primära målgrupp med högre precision än vad som tidigare varit möjligt.

Genom att segmentera på hushållsnivå målar Mosaic™G5 en tydlig bild av konsumenterna, deras sociodemografi, livsstil, köpbeteende och värderingar vilket ger marknadsföraren en bättre och mer komplett bild av sina kunder, prospekts och marknad.

”Mosaic™ på husållsnivå gör det möjligt för våra kunder att få en ännu tydligare bild av olika kundgrupper, att kunna bli ännu bättre på att identifiera bland vilka konsumenter som potentialen finns och att bli skarpare i sin marknadskommunikation i olika kanaler.” säger Johan Lundin, Insight Solution Director & Partner på InsightOne, som tillsammans med Experians globala utvecklingsteam tagit fram Mosaic™G5.

Experian har skapat Mosaic™ i över 20 år och utvecklat metoder och verktyg för att följa marknadens utveckling. Mosaic™metoden är baserad på data om svenskarnas sociodemografiska kännetecken, livsstil, kultur och beteende baserat på data från över 400 variabler.

”Bakom de nya Mosaic™livsstilarna ligger ca 300 mandagar utvecklingstid hos några av världens främsta segmenteringsexperter. Detta tillsammans med det faktum att Mosaic™livsstilarna nu till och med särskiljer på konsumenter i samma trappuppgång, gör att Mosaic™ borde vara en självklar komponent i varje segmenteringstillfälle.” säger Johan Lundin.

Som del av Experians partnernätverk har InsightOne den exklusiva rätten till Mosaic™klassificering i de nordiska länderna. Med nya Mosaic™ Sverige G5 får du mer och bättre information om vad som driver dessa konsumenters livsstilsbeteende och prioriteringar.

InsightOne har en tjugoårig historia i Norden och en ledande position inom analys av konsumenter och deras köpbeetende. Teamets målsättning är att hjälpa uppdragsgivare att identifiera, förstå och nå kunder och prospekts för att uppnå en större effekt av sina marknadsföringsinsatser.

• segmentering
  • prospektering
  • mosaic segmenterar
  • mosaic
  • kundfördelning
  • konsumentinsikt
  • konsumentbeteende
  • experian

Med rätt kombination av konsumentinformation, skarpa analysverktyg och medarbetare med rätt kompetens ger InsightOne dig förutsättningarna för att fatta rätt marknadsföringsbeslut och agera på rätt information.

Johan Lundin

Insight Solution Director & Partner