Foto: Shutterstock

5 anledningar att kalibrera

Vid en kalibrering kontrolleras ditt mätinstrument mot en känd referens. Det är inte ovanligt med frågor varför man överhuvudtaget ska kalibrera. En kalibrering kostar ju nästa som att köpa en ny logger.

Här kommer några anledningar till varför du bör skicka in din loggers för kalibrering.

1. Tillförlitliga mätningar

Alla vill väl ha tillförlitliga mätningar? Då är det viktigt att kalibrera. En dataloggers noggrannhet ändras med tiden. Det beror bland annat på omgivande miljö och hantering. Har du ett kalibreringsbevis kan du enkelt visa att din logger faktiskt mäter rätt.

Varför ska man kalibrera och vad ska man tänka på?

2. Att mätningarna varit riktiga även tidigare

Med ett kalibreringsbevis får du inte enbart ett bevis på att loggern mäter bra just nu, utan också att mätningarna du gjort sedan förra kalibreringen också varit tillförlitliga.

Enligt vår garanti ska en datalogger mäta enligt specifikation under ett år. Detta är dock under förutsättning att instrumentet används på rätt sätt. Många gånger kan det vara svårt för dig att veta exakt vad loggern utsatts för. Har du haft otur kan någonting ha hänt som gjort att noggrannheten påverkas. Då är det viktigt att få reda på detta så snart som möjligt.

Vid vissa typer av mätningarna kan det vara av intresse med kalibrering både före och efter.

3. Lär känna ditt instrument

Genom regelbundna kalibreringar lär du känna ditt instrument. Blir mätfelet större kan det vara en indikation på att det är dags att byta ut loggern. Du kan då förutse det i god tid och slipper få misslyckade mätningar.

4. Krav från branschriktlinjer

Inom branscher som livsmedel och läkemedel finns det riktlinjer för kalibrering. Då krävs det att loggrarna som används har ett giltigt kalibreringsbevis. Riktlinjerna kan också styra om kalibrering måste ske i ett ackrediterat labb eller om det fungerar med spårbar kalibrering.

Läs mer om skillnaden mellan spårbar och ackreditera kalibrering här.

5. Genomgång av instrumenten

När du skickar in dina loggers för kalibrering är det ett bra tillfälle att serva dem. Passa på att byt batterier och servicekit och be om funktionskontroll om det behövs.

Här hittar du våra kalibreringar.