Ökad efterfrågan på att hyra semesterbostad i Europa

Marknaden för semesterhus och lägenheter i Europa förväntas fortsätta växa i både omsättning och antal gäster, med en årlig tillväxt på 2-6% fram till 2013. Detta enligt en undersökning gjord av USA-baserade forskningsmyndigheten för resebranschen PhoCusWright. Studien är den första i sitt slag, och har utförts på uppdrag av marknadsledande Interhome, och flera andra stora semesterbostadsleverantörer i Europa.

Rapporten visar en ny kundgrupp som inte bara tilltalas av den fördelaktiga semesterkostnad som ett hus eller en lägenhet innebär, utan även av att det blivit allt enklare att boka sin semesterbostad på Internet. Det växande lågprisflyget har också öppnat upp för en kundkrets som uppskattar flexibilitet och en självständig semester.

Framtiden för den europeiska semesterbostadsbranschen ser fortsatt ljus ut. Rapporten visar att efterfrågan på att hyra semesterhus och lägenheter har ökat konsekvent under de senaste åren, medan hotellindustrin har varit på tillbakagång. Under den globala ekonomiska krisen 2008/2009 påverkades Europas semesterbostadsmarknad knappt någonting.

Familjer, unga vuxna och internetgenerationen
Tillväxten i semesterbostadssektorn skapas främst av familjer och unga vuxna. Studien visar att åldersgruppen 33-44 år är den viktigaste målgruppen. En nyckelfaktor för denna åldersgrupp är den lägre semesterkostnad som ett hus eller en lägenhet innebär, jämfört med en hotellvistelse. Andra fördelar är den individualitet och extra yta som hus och lägenheter erbjuder, samt branschens ökade närvaro på Internet. Idag står onlinebokningar för cirka 21%, 4.1 miljarder Euro, av branschens omsättning. I den organiserade marknaden, är andelen betydligt högre. För Interhome står onlineförsäljningen för cirka 60% av omsättningen, enligt Interhomes CEO Simon Lehmann.

Stor potential för vinterdestinationer
Av särskild betydelse för den positiva utvecklingen av semesterbostadsmarknaden är, enligt PhoCusWright, potentialen för Europas vintersportregioner. För närvarande står sommarsäsongen för mer än 50% av den europeiska omsättningen, följt av vårsäsongen. Vinterdestinationer står för mindre än 10% av den totala omsättningen. En orsak är att husägare på dessa destinationer inte hyr ut sina fastigheter i samma omfattning som husägare på sommardestinationer. I PhoCusWrights rapport konstateras att mer än 80% av ägarna till fritidshus och lägenheter i Europa har övervägt att hyra ut sina fastigheter genom professionella semesterbostadsförmedlare.