Gå direkt till innehåll
Nästan hälften av Sveriges kvinnor har undvikit att bada och sola i badkläder och 41 procent har undvikit att bära åtsittande eller ljusa nederdelar när de menstruerar under sommaren.

Nyhet -

I denna ljuva sommartid: Hälften av sveriges kvinnor undviker sol och bad på grund av mens

Skolavslutning och semester, nu drar högsäsongen för sol, bad och picknick i parken igång. Men inte för alla. De allra flesta kvinnor i Sverige undviker mycket av det härliga som förknippas med sommaren – på grund av mens. Denna mörka sanning finns att ta del av i Intimhälsorapporten, en rapport gjord på uppdrag av INTIMINA.

Ungefär hälften av Sveriges kvinnor har undvikit att bada och sola i badkläder och 41 procent har undvikit att bära åtsittande eller ljusa nederdelar när de menstruerar under sommaren. En femtedel har dessutom avstått helt från att vara på stränder eller i parker på grund av sin mens. INTIMINAs rapport visar även att självklara saker som träning, dejting och umgänge med vänner och familj undviks. Både yngre och äldre personer begränsas av sin mens, i åldersgruppen 40-49 år uppger 60 procent att de undviker sol och bada under mensen, i åldersgruppen 28-29 år är motsvarande siffra 56 procent.

– Att så många undviker att njuta av sol, bad och annat som hör sommaren till är fruktansvärt, vi borde ha kommit längre i normaliseringen kring mens. Alla har rätt till att kunna njuta fullt ut av sommaren, oavsett om en har mens eller inte, säger Jenny Peura, marknads- och kommunikationschef för INTIMINA Sverige.

Har du någon gång undvikit något av följande under sommaren på grund av din mens?

Inimhälsorapporten

Om Intimhälsorapporten
Intimhälsorapporten är baserad på två undersökningar. Frågorna i detta pressmeddelande
baseras på en undersökning genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget
YouGov. Under perioden 18–21 februari 2022 har sammanlagt 1011 intervjuer via internet genomförts med kvinnor över 18 år i Sverige. Resultatet är rikesrepresentativt. Hela rapporten finns att läsa här.

Jenny Peura

Presskontakt Marketing- & Communications Manager Sweden

Where intimacy begins

Intimina är ett svenskgrundat varumärke som sedan 2009 utvecklat produkter för kvinnors intimhälsa. Med sina tre produktkategorier - menstruationsskydd, bäckenbottenträning och sexuellt välmående – har Intimina produkter för alla skeden i livet. Alla produkter är gjorda av kroppssäkra material av allra högsta kvalitet, och är framtagna och kvalitetstestade med hjälp av en global grupp av medicinska experter och gynekologer.

Intimina
Karlavägen 41 c/o LELO