Så hittar du rätt storlek på menskoppen

Så enkelt väljer du rätt menskopp - tre steg

Allt fler menstruerande kvinnor får upp ögonen för menskoppar som alternativ till bindor och tamponger, inte minst efter det sjätte avsnittet av den populära serien “The last of us”. Men hur hittar man rätt storlek? Svenska Intimina guidar dig rätt i menskoppsdjungeln.

Funderar du på att köpa din första menskopp? Heja dig, du är nu ett steg närmare att både spara pengar och minska ditt eget klimatavtryck. Svenskgrundade intimhälsoföretaget INTIMINA har tagit fram en guide i tre steg för att underlätta valet av menskopp, både när det gäller behov och storlek.

Tre steg till att välja rätt menskopp

Hur lång är din livmoderhals?
Det är faktiskt inte alla som har koll på längden på sin livmoderhals. Detta är dock något som en kan ta reda på väldigt enkelt, och något som också är absolut nödvändigt för att hitta en menskopp med optimal passform.

Livmoderhalsen är olika lång på olika kvinnor, och den förändras även under menscykeln. Du mäter enkelt med hjälp av ett rent finger. Detta går med fördel att göra i duschen, det viktigaste är att du är ren om fingret och avslappnad.

För försiktigt in ett finger i slidöppningen. Fortsätt upp i slidan tills du känner din livmodertapp. Livmodertappen känns annorlunda mot resten av livmoderhalsen, lite fastare än slidväggen. Det går nästan att jämföra som hur nästippen känns mot resten av näsan.

Om du kan få in övre delen av fingret innan du når livmodertappen betyder det att du har en kort livmoderhals, och behöver en mindre menskopp. Tar det stopp vid mitten på fingret har du en genomsnittlig storlek på livmoderhalsen och om du får plats med hela fingret innan du når livmodertappen eller inte känner den alls har du en hög livmoderhals och då passar en större menskopp troligen bättre.

Med denna vetskap blir det betydligt enklare att jämföra måtten på olika menskoppar och chansen att du hittar en kopp som passar just din livmoderhals ökar.

Hur mycket blöder du?
En kvinna blöder i snitt ca en halv deciliter under en genomsnittlig menstruation, vissa mer, andra mindre. Blödningen ser ofta mer ut än det faktiskt är när man använder bindor eller tamponger då dessa även suger åt sig den naturliga fukten som finns i underlivet och slidan. Olika menskoppar rymmer olika många milliliter. Blöder du mycket är det klokt att välja en menskopp med större kapacitet än om du blöder lite mindre. Gillar du att ha penetrerade sex under mensen men vill undvika blod i sängen? Lugn bara lugn, det finns menskoppar som kan användas även vid menssex.

Har du fött barn vaginalt, via kejsarsnitt eller inte alls?
Om du fött barn vaginalt eller om du har diagnostiserats med en svagare bäckenbotten rekommenderas det att du använder en lite större menskopp. Intiminas menskoppar kommer två olika storlekar; A och B. Storlek A passar de kvinnor som inte fött barn eller fött barn via kejsarsnitt, och storlek B till de kvinnor som fött barn vaginalt.

På Intimina.com finns även ett snabbt digitalt test som hjälper dig att hitta rätt!

Kategorier

Intimina är ett svenskgrundat varumärke som sedan 2009 utvecklat produkter för kvinnors intimhälsa. Med sina tre produktkategorier - menstruationsskydd, bäckenbottenträning och sexuellt välmående – har Intimina produkter för alla skeden i livet. Alla produkter är gjorda av kroppssäkra material av allra högsta kvalitet, och är framtagna och kvalitetstestade med hjälp av en global grupp av medicinska experter och gynekologer.

Jenny Peura

Presskontakt Marketing- & Communications Manager Sweden