I veckans avsnitt av Med målet i sikte: Om målfokus och förmågan att hitta sitt inre mixerbord med Sofia Lilja

Efter ett soligt sommaruppehåll är det dags för höstens första avsnitt av Iris podcast Med målet i sikte. I avsnittet, som är det tionde i ordningen, fördjupar programledarna Lisa och Charlotte sig i ämnet målfokus med tidigare Idol-coachen Sofia Lilja.

- Det här är ett ämne som är komplext, säger Sofia Lilja, höstens första gäst i Målet i sikte.

- Många människor förknippar mål med förändring, något som kan skapa stress hos många. Det kan därför vara särskilt viktigt, speciellt i den tid vi lever i där psykisk ohälsa ökar, att fundera på sitt förhållningsätt till det. Mål är förknippat med krav men det kan ju också handla om att ge något mer i sitt liv utrymme, fortsätter hon.

Sofia Lilja är sångpedagog och KBT-terapeut och arbetar som coach inom personlig utveckling. Hon är känd från succéprogrammet Idol i TV4 där hon jobbade som sångcoach under 10 år. Idag jobbar Sofia med det personliga ledarskapet genom coachning, föreläsningar och utbildning. Hon anlitas av såväl artist- och skådespelareliten som av privatpersoner och företagsvärlden.

- Min passion att hjälpa människor att återerövra sin kraft och hitta sin fulla potential. Det är min mission och det jag brinner för, säger hon.

Hon jämför med hantverket på musikerns mixerbord när hon ska beskriva sitt jobb.

- Som coach hjälper jag personen att hitta sin drivkraft genom att skruva på sitt inre mixerbord och hitta de frekvenser man vill förstärka.

I programmet delar Sofia med sig av sina bästa tips och verktyg kring hur man ska sätta mål. Hon hämtar exempel från såväl musikvärlden som hennes eget liv. I samtalet avhandlas ämnen som nervositet, rädsla, beteendemönster, förväntningar samt att ta eget ansvar för att nå sin fulla potential. Tillsammans med Lisa och Charlotte delas erfarenheter och konkreta exempel på hur man kan tänka och göra för att hitta motivationen att nå sina mål.

- Att sätta mål handlar om att man har en längtan till något, och att det finns hinder för att ta sig dit. Ofta kan det vara så att vi inte vågar sätta mål för att vi är rädda för att misslyckas. Men när längtan blir starkare än rädslan, då hittar vi motivationen, säger Sofia.

Men att träna på förmågan att resa sig är många gånger viktigare än att träna på förmågan att sätta mål menar Sofia.

- Om man lyssnar på personer som åstadkommit stora saker eller gjort viktiga innovationer så har de ofta gjort misslyckanden på vägen. Det handlar om uthållighet. Det är nyckeln till mitt varför och att stegvis komma närmare sitt mål, säger Sofia i avsnittet.

Så når du dina mål - några av Sofias tips

• Ställ dig frågorna Vad är det jag vill, varför vill jag det och hur ser mitt liv ut ifall det blir sant? Så finner du fröet till drivkraften.
  • Förbered dig väl innan du sätter dina mål, så att de blir nåbara. Ge dig själv förutsättningar för att lyckas.
  • Rädsla bromsar. Visualisera och gå in i fantasibilden av dig själv. Våga möta dina rädslor och erövra dem steg för steg.
  • Uthållighet är nyckeln till att nå sina mål. Lär av dina misslyckanden, så kommer du närmare dina mål.
  • Öva på alla dessa delar. Med tid och korta steg kommer du närmare dina mål.

Podcasten med tips och inspiration för livet och arbetslivet. Läs mer på www.iris.se/medmaletisikte.
Med målet i sikte hittar du som vanligt via Simplecast, Spotify, Itunes och i din podcastapp!