Jackpott i Jönköping med Mjuk bevakning

– Vi ser samma positiva resultat på skolor runt om i landet. Mjuk bevakning är oerhört framgångsrikt på skolorna då skadegörelsen minskar och trivseln ökar med resultatet att kommunen sparar pengar, konstaterar Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

I sommar har det varit mycket medierapportering kring skolbränder och skadegörelse men hur vet ni att det här med ”Mjuk bevakning” och kameror fungerar?

– Givetvis följer vi statistik på larmfrekvensen och ser hur det i början är många incidenter som sedan minskar över tid. Vaktmästarna kan bekräfta att de inte längre behöver plocka ölburkar på måndagsmorgonen och att klottret minskar.

Men de tydligaste resultaten kommer från att kommuner och fastighetsförvaltare har bra koll på vilken skadegörelse de har haft historiskt. Då tar vi den historiska genomsnittskostnaden och drar bort eventuell skadegörelse som skett när Skolbevakaren varit igång samt alla kostnaderna för bevakningen, kvar är vinsten, säger Johnny Berlic.

Det finns även sociala vinster i att arbetsmiljön för elever och lärare blir bättre. Detta skapar en positiv spiral som i sig själv bidrar till mindre skadegörelse.

Ofta läggs inte de totala kostnaderna ihop med förlorad arbetstid, glasskross, klotter, socialtjänst och försäkringskostnader så i regel är den faktiska kostnaden högre än den redovisade.

Det blir lätt ett fokus på tekniken med kameror men man ska inte glömma insatserna av fältassistener och utbildade väktare som kan föra dialog med ungdomarna. Tekniken ska vara ett medel, inte ett självändamål. Vi har exempel på skolor där man använder högtalare och ibland även siren, det kallar vi Hård bevakning och i skolmiljöer ger det ofta inte lika bra effekt som Mjuk bevakning. Många tror att det bara är att sätta upp kameror men så enkelt är det inte, teknik utan tanke är endast dyra leksaker, avslutar Johnny Berlic VD på Mindmancer.

Mindmancer
Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@mindmancer.se 031-789 40 01