Mindmancer vann Sveriges största kommunala upphandling av intelligent kamerabevakning

Mindmancer vann Sveriges största kommunala upphandling
av intelligent kamerabevakning

Mindmancer har vunnit Sveriges hittills största kommunala upphandling av kamerabevakning. Genom ett nyligen tecknat ramavtal får Göteborgs Stad, tillsammans med ytterligare sex västsvenska kommuner, enkel tillgång till Mindmancers teknik för mjuk bevakning av bland annat skolor.

– Vår produkt Skolbevakaren ingår i avtalet, men överenskommelsen gäller alla typer av kamerabevakning som kommunerna kan behöva, konstaterar Hasse Djurfeldt, säljchef på Mindmancer.

De kommuner som tecknat ramavtalet är Göteborg Stad, Öckerö kommun, Ale kommun, Stenungsunds kommun, Härryda kommun, Kungälvs kommun och Tjörns kommun. Avtalet gäller dessutom för flera kommunala bolag.

Totalt lämnade nio företag in anbud för olika typer av säkerhetstekniska system, men Mindmancer var det enda företaget som för delområde kamerabevakning klarade alla krav som kommunerna ställde genom Göteborgs Stads Upphandlingsbolag.

– Det var en ganska lång lista på funktionella krav. Ett av de viktigaste var att systemet ska ha en aktiv ”mjuk” bevakning som stödjer åtgärder innan något har hänt, och inte bara klarar att spela in videomaterial som ska användas som bevismaterial i efterhand, säger Hasse Djurfeldt.

Ett annat viktigt krav var att analysprogramvaran för bevakningen ska kunna köras centralt på kommunens servrar, oberoende av den enskilda skolans lokala servrar.

– Det är en del av integritetsskyddet. Det ska inte vara möjligt att komma åt videomaterial lokalt på en skola, om man inte har anledning till det. Dessutom förbättras tillgängligheten och kostnaden per skola blir väsentligt lägre.

I och med det nya ramavtalet är Mindmancer leverantör av kamerabevakning av skolor i Sveriges två största städer. Tidigare har företaget vunnit ramavtalet på Sveriges största centraliserade intelligenta kamerasystem med fler än 130 kameror för bevakning av skolor i Stockholm.

– Det är en bra affär för kommunerna, konstaterar Hasse Djurfeldt. Vi räknar med att ett kamerasystem betalar sig på sex månader för en skola i någon av de större tätorterna i Sverige.

Avtalet med de sju västsvenska kommunerna gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

– Det här är naturligtvis ett väldigt viktigt avtal för Mindmancer och en del i vår strategi, men det innebär också en bra möjlighet för de här kommunerna att få bukt med skadegörelse som kostar stora pengar varje år, vare sig det gäller skolor eller andra kommunala fastigheter, kommenterar Johnny Berlic, VD för Mindmancer.

– Det känns också bra att veta att kommunerna köper teknik som skyddar integriteteten och ger möjlighet att ingripa innan något allvarligt har hänt.

Göteborg Stad Upphandlingsbolaget
Slavko Blazevic, upphandlingsledare, slavko.blazevic@uhb.goteborg.se, 031-334 37 24

Upphandlingsbolaget har som uppgift att förse Göteborgs Stads förvaltningar och bolag med ramavtal och kompetens så att skattebetalarna får valuta för sina pengar.

Mindmancer
Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@mindmancer.se, 031-789 40 01