Mjuk bevakning förebygger skolbränder

Sommaren 2012 har sett en ökning av antalet skolbränder men samtidigt har skadorna i många fall kunnat begränsas. Nyckel till att begränsa skadorna är att föra en dialog med ungdomar som hänger på skolgårdarna och om en brand ändå anläggs så gäller det att upptäcka den tidigt – varje sekund är dyrbar.

– Vi kan se att aktiviteterna på skolorna har varit hög under juni och juli med drygt 100 000 detektioner av mänskliga aktiviteter på larmade tider, konstaterar Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

Det har varit en skarp ökning i antalet anlagda bränder som detekterats och mycket spring på tak. Aktiviteter på taken är särskilt allvarliga, dels för att ungdomarna kan falla ner och skada sig men även då skadan lätt blir allvarlig när bränder anläggs i ventilationen.

– Vi kan se att de skolor som använder ”Mjuk bevakning” klarar sig bäst. Mjuk bevakning syftar till att upptäcka när ungdomar hänger på skolan och då få vuxna till platsen som kan starta en dialog med ungdomarna. Det kan vara fältassistenter eller specialutbildade väktare som bygger en relation med ungdomarna, säger Johnny Berlic.

Men leder inte detta till ökade väktarkostnader?

– Generellt över året nej men i perioder så går de upp, ja. Allt handlar om att ha rätt resurser, på rätt plats, vid rätt tid. Det lönar sig på både kort och lång sikt. Ofta har kommunerna redan köpt ronderingar som åker runt till platser enligt ett schema, vi ser till att de åker dit de behövs, när de behövs.

När vi först lanserade Skolbevakaren och Mjuk bevakning så brann det för över en miljard per år på skolor i Sverige och detta har nu minskat avsevärt. De senaste åren har vi växt mycket snabbt till att bli den ledande leverantören av Mjuk bevakning till skolor i Sverige och vi har tusentals exempel på hur vi med intelligent kamerabevakning lyckas avstyra skadegörelse och brand. Med över hundra skolor så ser vi tydligt den positiva effekten av Mjuk bevakning och att föra en dialog med ungdomarna, säger Johnny Berlic.

Både Stockholm och Göteborg har upphandlat dessa tjänster för flera år framöver och resonemanget bakom är enkelt – det minskar och förebygger skador och sparar pengar åt kommunen. Skadegörelsen och försäkringspremien minskar och polisen behöver inte jaga efter ungdomar för att ett bussträck spårat ur och skolan brunnit ner.

Mindmancer
Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@mindmancer.se 031-789 40 01