Tjuv greps på bar gärning på Mobilia i Malmö

Mobilia i Malmö växer snabbt och bygger ut shoppingcentret för 1,2 miljarder kronor. Det har fått tjuvar att försöka sig på att stjäla allt från koppar till vitvaror men Mobilia har legat i framkant när det gäller bevakning av byggarbetsplatsen. Detta har gett resultat då intrång och stölder avvärjts och nyligen greps en tjuv på bar gärning.

Klockan 02:59:25 såg tjuven sin chans och smet över staket till byggarbetsplatsen. Den ronderande vaktbilen hade en och en halv timme tidigare gjort sin rond. I tron att det nu var fritt fram så smet inbrottstjuven snabbt över området och slank in genom dörröppningen till det nästan färdiga shoppingcentret.

Operatören på larmcentralen såg gestalten ta sig fram mot byggnaden och slog genast larm. Väktarbolaget Sydsec har en mycket stark närvaro i Malmö så när de mottog larmet klockan 03:00 tog det inte mer än tre minuter innan väktaren körde in genom grinden på Per Albin Hanssons väg för att stoppa intrånget.

När väktaren kom ur bilen så hörde han genast ljud inifrån C-byggnaden. I rask takt tog sig väktaren in i lokalen. Där upptäcker han en man som står vid en förvaringslåda. Delar av lådans uppbrutna hänglås ligger utströdda på platsen. Väktaren agerar omedelbart och griper mannen och kontaktar polisen.

Vid en närmare genomgång finner man även diverse verktyg som kan ha använts för det planerade inbrottet, det var uppenbarligen tänkt att bli en lång och flitig natt av extraarbete innan byggarna skulle komma tillbaka på morgonen.

Mannen gör inget motstånd när Sydsecväktaren lämnar över honom till polisen som därefter tar med den gripne till stationen. Väktaren gjorde sedan ytterligare en kontroll av byggarbetsplatsen och kunde konstatera att inbrottstjuven inte hann ställa till med någon mer skada. Klockan 04:14 kan han så tillslut lämna området som åter står under kamerabevakning.

-          Intrång som dessa leder till stölder och skador som försenar byggen. Forskning pekar på att svinnet ofta är 1 procent eller mer av hela entreprenaden så att lägga 0,1 procent på en byggbevakare är en smart investering på samma sätt som man har försäkringar, säger Johnny Berlic, VD på Mindmancer.

På byggentreprenader över 50 miljoner räcker det sällan med att endast bevaka några punkter som containrarna eller med detektion endast på perimetern. Tjuven hittar en väg in och några avklippta kablar leder lätt till driftstopp i produktionen.

Det gäller att ha uppsikt på området hela tiden. Inbrottstjuven i detta fall tog sig över området på bara några sekunder. Ska man vara trygg så är det kritiskt att man inte lämnar stora ytor obevakade vilket lätt sker med till exempel en rörlig kamera.

-  På Sydsec ser vi allt mer hur vår bevakningspersonal på fältet kan interagera med kamerabevakning och att tjänsterna rätt paketerat växer ihop och hjälper oss att vara på rätt plats, vid rätt tid. Vi strävar hela tiden efter att förbättra våra erbjudanden till våra kunder och då passar en partner som Mindmancer i sådana fall som detta bevisligen in alldeles utmärkt, säger Bjarne Sjöbeck, VD på Sydsec Bevakning

Mindmancer
Johnny Berlic, VD, johnny.berlic@mindmancer.se , tel: 031-789 40 01, 0771 41 11 00

Sydsec Bevakning