Itrims recept för en nyttigare påsk

Av alla högtider i Sverige ligger påsken i topp vad gäller mat och sötsaker. Under påsken äter svenskarna över 6 000 ton godis och handlar mat och livsmedel för 7,4 miljarder kronor*.

Socker och sötsaker är de enskilt största anledningarna till att svensken är missnöjd med sina matvanor. I Viktrapport 2014, en SIFO-undersökning som Itrim låtit göra, uppger 65 procent av de som är missnöjda med vad de äter, att det är just sockret och sötsakerna som är det största problemet.

- Självklart ska du unna dig ditt favoritgodis i påsk – men tänk på mängden du stoppar i dig. Välj dina favoriter och njut. Undvik att ha skålar med godis stående framme och fyll gärna barnens påskägg med leksaker och färre godisbitar. Det är klart olämpligt att barn lär sig förknippa högtider med obegränsat intag av socker, säger Sofia Heurlin, informationsansvarig på Itrim.

- Traditionell påskmat innehåller många bra och goda fett- och proteinkällor. Komplettera med grönsaker, storleksbedöm din portion med hjälp av Handflatemetoden och ät dig mätt på de nyttiga och goda valen på påskbuffén. Då minskar risken att du äter mer godis och andra sötsaker än du mår bra av.

Läs Itrims tips om nyttiga val på påskbuffen här.

I appen #komitrim finns recept på flera goda och hälsosamma påskrätter. Inspirerande recept hittar du även här och i Itrims tre kokböcker som kan köpas på Itrim-center eller här.

För mer information kontakta Sofia Heurlin, informationsansvarig på Itrim, mobil: 0707263301

* Källa Svensk Handel.

• itrim-recept
  • viktrapporten 2014
  • handflatemetoden
  • påskrecept
  • nyttig påskmat
  • sofia heurlin

Itrim Sverige AB är ett svenskt företag som genom personligt stöd hjälper människor till en hållbar hälsa genom förbättrade mat- och motionsvanor. Itrim startade 2003 och finns idag på över 50 ställen i Sverige, USA, Tyskland och Kina.