Nya Eurocargo - stadens mest populära lastbil - utsedd till ”International Truck of the Year 2016”

Nya Eurocargo har blivit utsedd till ”International Truck of the Year 2016” av en lastbilsjury bestående av 25 av Europas ledande motorjournalister.

Det prestigefyllda priset – det fjärde som Iveco tilldelats de senaste fyra åren – är ett bevis på Ivecos engagemang i teknisk innovation med fokus på låga ägandekostnader och hållbara transporter.

Nya Eurocargo har utsetts till ”International Truck of the Year 2016”. En jury bestående av 25 motorjournalister från 25 ledande lastbilstidningar från hela Europa gav det eftertraktade priset till nya Iveco Eurocargo. Ivecos nya lastbil i det medeltunga segmentet vann den tuffa tävlingen om priset för att den lämnat ”det största bidraget till effektiva vägtransporter utifrån kriterierna omfattande tekniskt nyskapande, komfort, säkerhet, köregenskaper, bränsleekonomi, miljövänlighet och låga totala ägandekostnader”.

Detta fjärde pris följer tätt på utmärkelserna som ”International Truck of the Year 2013” till Stralis, ”International Van of the Year 2015” till Daily och ”International Coach of the Year 2016” till Magelys. Det är ett viktigt erkännande av Ivecos starka fokus på teknik som främjar hållbarheten och på sänkta totala ägandekostnader.

Gianenrico Griffini, ordförande för International Truck of the Year, sammanfattade juryns omröstning: ”Iveco har skapat en ny medeltung lastbil som ännu en gång står som ledande i ett segment med stenhård konkurrens i vilket Eurocargo varit marknadsledande under de senaste 25 åren.”

Omröstningen tillkännagavs i går kväll på Solutrans fackmässa för väg- och stadstransporter som arrangeras i Lyon i Frankrike.Pierre Lahutte, Iveco Brand President, tog emot priset som överlämnades av Gianenrico Griffini under galamiddagen i samband med förevisningen i Lyons handelskammare och sade: ”Vi är mycket stolta över detta erkännande av vår nya Eurocargo, lastbilen som storstaden älskar eftersom den tar hänsyn till människor och miljö. Det är senaste generationen lastbilar som med en halv miljon sålda exemplar globalt har försvarat förstaplatsen i det medeltunga segmentet i Europa i många år. Under de senaste fyra åren har vi vunnit priser i samtliga kategorier. Det är ett absolut rekord. Vi är den enda lastbils- och busstillverkare som har fyra av”årets fordon” i produktion.”

Hållbarheten och energieffektiviteten utgör huvudmålet för Ivecos ansträngningar, och man har därför forskat i reducering av bränsleförbrukningen och utsläppen från traditionella dieselmotorer, något som resulterat i Ivecos unika Hi-SCR-teknik. Detta fokus har även lett till främjandet av användningen av alternativa bränslen och Ivecos ledande ställning inom naturgas i Europa.

Nya Eurocargo fulländar utvecklingen av Iveco-programmet med införandet av viktiga nyheter i fråga om motorer, säkerhet, komfort, kostnadsreduktion och miljömässig hållbarhet.Denna utveckling styrs av märkets värden när det gäller teknik, sänkta totala ägandekostnader, hållbarhet och ett allt starkare partnerskap med kunderna samt målet att vara ”Iveco – din partner för hållbara transporter”.

Nya Eurocargo är det enda medeltunga Euro VI-fordon i sin kategori som uppfyller utsläppsstandarderna med användning av ett enda avgasreningssystem – Hi-SCR-systemet med passivt dieselpartikelfilter (DPF). Denna lösning är unik då den inte förändrar förbränningsprocessen eftersom den använder ren frisk luft i stället för recirkulering av avgaserna. De 4-cylindriga Eurocargo Tector 5- och Tector 7-motorerna har optimerats för att uppnå högsta energieffektivitet och har anpassats efter de typiska arbetsförhållandena för transportuppdrag i storstäder, medan den nya turboladdaren gör att lastbilen reagerar dynamiskt under acceleration och igångkörning, vilket ger en bränslebesparing på upp till 8%.

Tack vare Ivecos ledande ställning inom naturgas kan nya Eurocargo också fås i en ”super-eco”-version som kör på CNG (compressed natural gas) och som ger ännu större miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Tector-motorn på 6 liter och 210 hk erbjuder avsevärda fördelar när det gäller effektivitet, utsläpp och underhåll. Eftersom denna motor redan uppfyller utsläppsstandarderna enligt Euro VI steg C (31.12.2016), kan Eurocargo också köra i städernas miljözoner, vilket är en mycket viktig fördel vid distributionskörning i städer. Dessutom är den naturgasdrivna Eurocargo extremt bullersvag, något som gör den perfekt för körning nattetid i storstäder.

Eurocargo är den absolut perfekta partnern i storstaden: miljövänlig, tystgående, bränsleeffektiv, lättmanövrerad och bekväm – ett ”rullande kontor” – allt detta i kombination med de låga totala ägandekostnaderna gör den till den idealiska partnern för hållbara transporter.Marknadsföringens slogan ”The truck the city likes” är en utomordentligt bra beskrivning av Eurocargo.

Iveco är ett märke tillhörande CNH Industrial N.V., som är världsledande inom kapitalvarusektorn och noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon samt fordon för terränguppgifter.

Märkets breda produktutbud omfattar Daily, ett fordon som täcker in fordon i viktsegmentet 3–7 ton, Eurocargo på 6–16 ton, Trakker (avsedd för terränguppgifter) samt Stralis, båda över 16 ton. Dessutom tillverkar märket Iveco Astra terränglastbilar, stela och midjestyrda dumprar samt specialfordon.

Iveco har nästan 21 000 anställda över hela världen, fördelade på produktionsföretag i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika, där fordon tillverkas med hjälp av de senaste avancerade teknologierna. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.