Nya Stralis NP

Nya Stralis NP: ett revolutionerande gasfordon för hållbara långdistanstransporter

Nya Stralis NP är den första naturgasdrivna lastbilen speciellt utformad för långkörningar. Det är den enda lastbil som kan köra på komprimerad eller flytande naturgas, eller en blandning av dessa, och som levererar den effekt, komfort, transmissionsteknik och räckvidd som kan uppfylla kraven på långdistanstransporter.

Nya Stralis NP har en ny motor som levererar 400 hk och ett vridmoment på 1 700 Nm, precis som motsvarande dieselversion och 17 % mer än den närmaste konkurrenten. Den 12-stegade automatiserade växellådan ökar hållbarheten markant, reducerar kostnaderna och förbättrar körkomforten. Hi-Way-förarhytten ger en funktionell miljö med alla de bekvämligheter som behövs på långkörningar.

Med en räckvidd på upp till 1 500 km är Nya Stralis NP banbrytande, vilket gör naturgas till en hållbar lösning för alla slags köruppdrag ända upp till internationella långkörningar. Med sitt rena bränsle kan Nya Stralis NP få tillgång till stadskärnor med allt hårdare buller- och utsläppsrestriktioner.

Iveco lanserar Nya Stralis NP som kör på komprimerad och flytande naturgas och som är den mest hållbara lastbilen för internationella transporter någonsin. Det är en verkligt banbrytande produkt med flera helt nya egenskaper.

Nya Stralis NP är utrustad med den nya motorn Iveco Cursor 9 Euro VI, den första i sitt slag som levererar samma effekt som motsvarande dieselmotor. Det är den första naturgasdrivna lastbilen med en 12-stegad automatiserad växellåda: Eurotronic som garanterar lägre bränsleförbrukning och större körkomfort. I LNG-only-versionen har nya Stralis NP en rekordstor räckvidd på 1 500 km. Den är utrustad med Hi-Way-hytten som introducerades på Stralis Hi-Way ”International Truck of the Year 2013” och som är mycket populär bland kunderna på grund av den funktionalitet och komfort som den ger på långkörningar.

Pierre Lahutte, Iveco Brand President, säger: ”Iveco var världens första tillverkare av nyttofordon som förstod potentialen i naturgas. Vi har infört gasdrivna versioner av lastbilar, transportbilar och bussar på marknaden. Och i dag har vi en park av över 15 000 gasdrivna fordon som rullar i Europa. Nya Stralis NP bygger på Ivecos omfattande expertis i att ta ett steg in i framtiden: det är marknadens första verkliga gaslastbil för långkörning som kan erbjuda ett alternativ till dieselfordon och de mest hållbara långdistanstransporterna någonsin.”

Förbättringarna hos Nya Stralis NP bidrar till en minskning på 3 % av Total Cost of Ownership jämfört med den förra modellen, vars bränslekostnader redan var upp till 40 % lägre än för motsvarande dieselversion.

Klassens bästa prestanda

Den nya naturgasmotorn Iveco Cursor 9 på 8,7 liter använder den stökiometriska lösning som Iveco utvecklade för 25 år sedan och som har blivit den mest grundligt testade och pålitliga tekniken på marknaden. Prestationsförmågan har förbättrats ytterligare genom viktiga motoruppdateringar: insugningsportar med ny profil förbättrar bränsleekonomin, injektorerna och railen har ändrats för att tillåta en högre bränslegenomströmning som ger klassens bästa prestanda, och en ny high-flow 3-vägs-katalysator minimerar buller och bränsleförbrukning.

Motorn levererar samma effekt på 400 hk och vridmoment på 1 700 Nm som motsvarande dieselversion och den har klassens bästa vikt/effekt-förhållande, effekttäthet, serviceintervall och tystgående. Den levererar 17 % mer effekt och 6 % mer vridmoment än sin närmaste konkurrent.

Den 12-stegade automatiserade växellådan sänker nya Stralis NP:s bränsleförbrukning och ökar körkomforten. Bränsletankens större kapacitet förlänger räckvidden för LNG-only-versionen till rekordnivån på 1 500 km. Nya Stralis NP bjuder på enastående prestanda med samma nyttolast som motsvarande dieselversion.

Klassens bästa TCO-reduktion

Det enkla efterbehandlingssystemet utan användning av AdBlue och partikelfilter och utan aktiv regenerering minskar behovet av och utgifterna för underhåll. Förutom dieselmodellernas TCO-sänkande egenskaper erbjuder Nya Stralis NP unik körkomfort och säkerhet med integrerad hydraulisk retarder, hill holder-funktion samt Adaptive Cruise Control som standard. Med nya Stralis NP tar Iveco gaslastbilarna ut från nischmarknaden och in på den stora marknaden.

Ivecos nya generation av tjänster erbjuds som standard på Nya Stralis NP: den exklusiva garantin för drifttid, som får fordonet tillbaka på vägen inom 24 timmar i händelse av haveri med reparation på närmaste Iveco Truck Station, och Ivecos bränslekonsulttjänster som omfattar

Klassen bästa komfort: Hi-Way- hytt
New Stralis NP är utrustad med en Hi-Way-hytt för långa körningar, som infördes med Stralis-serien "International Truck of the Year 2013", och har sedan dess blivit lastbilschaufförernas favorit. Denna höga takhytt är utformad för att sätta föraren i centrum genom att skapa en perfekt arbetsmiljö som skall kunna bidra till maximal produktivitet i den mest krävande fjärrtrafik. Med en inre höjd på cirka två meter och en volym på över tio kubikmeter är den största och mest bekväma hytten i kategorin gaslastbilar.
Hi-Way hytten är bäst i klassen när det gäller välbefinnande på följande punkter: tyst inomhusmiljö, klimatkontroll, lagring, infotainment, körergonomi och boende med ett urval av en eller två britsar. Den kan specificeras med alla de viktigaste infotainment- och komfortfaciliteterna. Den ergonomiska och funktionella instrumentpanelen är organiserad så att alla reglage är inom räckhåll utan att föraren måste luta sig framåt från ryggstödet, vilket ger maximal säkerhet och komfort.

TCO2-rapportering och -rådgivning.

Iveco är ett märke tillhörande CNH Industrial N.V., som är världsledande inom kapitalvarusektorn och noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon samt fordon för terränguppgifter.

Märkets breda produktutbud omfattar Daily, ett fordon som täcker in fordon i viktsegmentet 3–7 ton, Eurocargo på 6–16 ton, Trakker (avsedd för terränguppgifter) samt Stralis, båda över 16 ton. Dessutom tillverkar märket Iveco Astra terränglastbilar, stela och midjestyrda dumprar samt specialfordon.

Iveco har nästan 21 000 anställda över hela världen, fördelade på produktionsföretag i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika, där fordon tillverkas med hjälp av de senaste avancerade teknologierna. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.