Bolagsjättar bakom rekordutveckling för miljömärkta varor

Antalet varor som produceras och säljs under någon form av miljömärkning har ökat kraftigt de senaste åren. Det visar en ny rapport från forskningsprogrammet Entwined som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet. Bakom den snabba utvecklingen står några av världens största privata konsumentvaruföretag. Resultaten presenteras vid en konferens den 4 november.

Nu på måndag den 4 november förhandspresenterar Entwined resultat från rapporten State of Sustainability Initiatives Report som visar att antalet produkter och försäljningen av varor under någon form av miljömärkning ökat mycket kraftigt de senaste åren. Rapporten i sin helhet presenteras den 5 december i Geneve.

Exempelvis står Rainforest Alliance försäljning av bananer för en tillväxt på 195 procent mellan åren 2009 – 2012 och motsvarande utveckling för te är 188 procent de senaste två åren. Störst tillväxt för en enskild miljömärkningsstandard svarade RSPO (The Roundtable on Sustainable Palm Oil) för med 1 200 procent de senaste fyra åren.

Den extremt snabba utvecklingen i marknadsandelar för miljömärkta produkter kan bland annat förklaras av att några av världens största privata konsumentvaruföretag storsatsar på egna miljömärkningsstandarder.

– De utbredda satsningarna skulle kunna tolkas som ett led i de privata storbolagens strategi att stärka sin immunitet mot risken för negativa återverkningar inom särskilt känsliga miljö- och arbetskraftsetiska områden som kakao-, palmolje-, bomulls- och sockerproduktion, säger Mark Sanctuary, programchef för Entwined och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Ikea är en av bolagsjättarna som nu siktar på 100 procent miljömärkt bomull under miljömärkningen Better Cotton i sin försäljning år 2015, jämfört med 24 procent förra året, enligt rapporten.

En viktig fråga som kommer att diskuteras den 4 november är i vilken omfattning miljömärkningsstandarder av det här slaget verkligen är effektiva på fältet och svårigheterna med att bedöma detta.

– När miljömärkta produkter snabbt tar stora marknadsandelar bland oss konsumenter blir utmaningen desto större för forskningen att urskilja vad som är varumärkesstrategi och vad som verkligen ger effekter på miljö- och arbetsförhållandena på fältet, fortsätter säger Mark Sanctuary.

Resultat från State of Sustainability Initiatives Report kommer att presenteras vid  ett seminarium
arrangerat av Entwined den 4 november i Stockholm. På seminariet deltar, förutom forskare från Entwined, svenska miljöambassadören Annika Markovic och Anna-Karin Lindberg, ansvarig för miljö och socialt ansvar på Ica.

För frågor rörande rapporten, kontakta
Mark Sanctuary, programchef tel. 08-598 563 77

För ackreditering till seminariet eller intervjuförfrågningar,
kontakta Maria Kardborn, kommunikationsansvarig tel. 031-725 62 50

Entwined, Environment and Trade in a World of Interdependence, fokuserar på samspelet
mellan
internationell miljöpolitik och det globala handelssystemet med speciellt fokus på gränsöverskridande problem. Entwined är finansierat av Mistra, stiftelsen för miljöstrategisk forskning och leds av IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Med över 190 medarbetare och ett brett internationellt kontaktnät kan vi lösa komplexa miljöproblem och ta fram morgondagens miljölösningar.