Mineraler och skiffergas – hett debattämne på Tillståndet i miljön

Kan gruvnäringen och utvinningen av skiffergas bli hållbar? Är regeringens förslag till minerallag tillräckligt vass? Den 7 maj är det dags för konferensen Tillståndet i miljön och som vanligt diskuteras de allra senaste miljöfrågorna.

Utvinningen av skiffergas blir allt mer populär och USA hoppas bli oberoende av importerad olja genom satsning på naturgasutvinning. Samtidig växer kritiken på många håll. Svenska regeringen är satt under press och har i vår presenterat en mineralstrategi där flera myndigheter fått i uppdrag att undersöka, kartlägga, analysera och initiera samråd för att gruvindustrin ska bli miljömässigt hållbar samtidigt som den bidrar till ekonomisk tillväxt och ökat välstånd. Ska vi ner i jordskorpan på jakt efter gas, mineraler och andra fyndigheter för att öka vår välfärd eller ska viktiga miljövärden gå före? Hör
debatten med Carl Piper, miljöengagerad jordbrukare som leder det skånska motståndet mot utvinning av skiffergas, Per Storm, vd för Kopparberg Mineral, som vill kombinera ett hållbart företagande med tuffa krav på effektivitet och avkastning, ÅsaPersson, chef för Bergsstaten, Håkan Ekengren, statssekreterare på näringsdepartementet och Alva Snis, ung fältbiolog som argumenterar tungt mot nya gruvetableringar.

På konferensen debatteras också världshavens tillstånd och vem som egentligen har ansvar för utfiskningen.  Medverkar gör Isabella Lövin, EU-parlamentariker (MP), Björn Risinger, generaldirektör för Havs- och vattenmyndigheten, Lisa Emelia Svensson, ambassadör för havs- och vattenfrågor på miljödepartementet och Folke Rydén, frilansjournalist som är aktuell med tre filmer om tillståndet i Östersjön.

Hör också Jill Dumain, direktör för miljöstrategin på klädföretaget Patagonia – en av hållbarhetsfilosofins verkliga pionjärer. Dagen avslutas med Hans Rosling, professor i global hälsa, som berättar hur tio miljarder människor på jorden ska samexistera – och varför han är tveksam till begreppet hållbar utveckling!

Tillståndet i miljön arrangeras av IVL Svenska Miljöinstitutet och MiljöRapporten.

Mer information finns på www.tim.ivl.se

Presskontakt: Sara Malmheden, sara.malmheden@ivl.se tel. 08-598 56 310

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Med över 190 medarbetare och ett brett internationellt kontaktnät kan vi lösa komplexa miljöproblem och ta fram morgondagens miljölösningar.