Nyhetsbrev: Individuellt ansvar - är det tanken med framtidens vård?

Varje år får 10 000 män beskedet att de har prostatacancer och varje år dör cirka 2 500 till följd av sjukdomen. Under många år har utveckling av nya former av behandlingar för dessa patienter varit begränsat. Men nu har det börjat hända saker, framför allt för de patienter som har avancerad prostatacancer. Detta är en grupp som i många fall är äldre och har levt med sin cancer under flera år. För dem är det viktigt att kunna bibehålla en bra livskvalitet den sista tiden de har kvar. Men är vården redo för dessa patienter? För att ta reda på mer har vi träffat Gunilla Gunnarsson som är Cancersamordnare på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

I detta nummer kommer vi också fokusera på hur personer med psykisk ohälsa kan komma ut i arbetslivet. Många längtar efter ett normalt liv men varför ges de inte möjlighet att uppnå det? Vi har frågat Ing-Marie Wieselgren som arbetar som Psykiatrisamordnare på SKL vad hon tycker om dagens psykiatrivård.

Planera in årets seminarium i Almedalen!

måndagen den 2 juli mellan 15.30-17.00 på restaurang Friheten kommer vi arrangera ett rundabordssamtal kring om vården är redo för framtidens prostatacancerpatienter. Deltar gör flera regionalpolitiker, Barbro Westerholm, Socialutskottet, Cancerfonden, Prostatacancerförbundet, Gunilla Gunnarsson, SKL samt Jan-Erik Damber, urolog och professor.

Under tisdagen den 3 juli mellan 10.00-11.30 på Wisby kongresscenter kommer vi debattera hur personer med funktionshinder ska få möjlighet att leva ett normalt liv med jobb, familj och kanske barn. Vad kan olika aktörer i samhället göra för att detta ska bli en verklighet? Deltar gör Ulf Kristersson (M), Socialförsäkringsminister, Ing-Marie Wieselgren, Psykiatrisamordnare, Sveriges Kommuner och Landsting, David Eberhard, överläkare inom psykiatri, Pär Larshans, Hållbarhetschef, MAX hamburgerrestauranger, Per Torell, Ordförande, Schizofreniförbundet, Henrietta Stein, chef för Avdelningen rehabilitering till arbete, Arbetsförmedlingen samt Marcus Sandborg, patient.
(Inbjudan finns bifogad)