Vad händer med framtidens prostatacancervård?

Cancer tillhör en av vår tids allvarligaste sjukdomar och prostatacancer är den vanligaste cancerformen. År 2030 beräknas antalet som lever med sjukdomen ha dubblerats. Ett ökat patientantal, ökade krav på flexibilitet i vården, individanpassning samt finansiering av nya behandlingsmöjligheter ställer stora och förändrade krav på sjukvården. Hur redo är sjukvården att ge tillgång till: snabb, tillgänglig och individanpassad prostatacancervård? Det diskuterades bland annat under ett rundabordssamtal som Janssen arrangerade under årets Almedalsvecka.

Med i samtalet var Gunilla Gunnarsson, cancersamordnare, Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Barbro Westerholm (FP), ledamot, Socialutskottet, Jonas Andersson (FP), ordförande, hälso – och sjukvårdsutskottet Västra Götaland, Jan-Erik Damber, professor och urolog, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Lars Joakim Lundquist (M), ledamot, hälso – och sjukvårdsnämnden Stockholms läns landsting, Jacob Lagercrantz, intressepolitiskt sakkunnig, Cancerfonden, Kent Lewén, förbundsstyrelsen, Prostatacancerförbundet, Lennart Axelsson (S), ledamot Socialutskottet, Gilbert Tribo (FP), ledamot, hälso – och sjukvårdsnämnden, Region Skåne samt Anna Käll, Public Affairs Leader, Janssen. Moderator var Susanna Popova.

Det blev en intensiv diskussion. Läs referatet från mötet här.

• prostatacancer