Nyhetsbrev: Patienten i fokus – inte bara hokus pokus

I förra numret intervjuade vi Gunilla Gunnarsson, cancersamordnare på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hon redogjorde för en rad olika initiativ som tjänar till ett ökat patientinflytande och ett nytt synsätt där vården ska stå bakom patienten och se till dennes behov, snarare än framför för att styra patienten. Vi pratade också med Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare på SKL. Hon berättade då att det sker en utveckling mot ökad valfrihet inom psykiatrin precis som i den somatiska vården – där patienten själv kan välja var han eller hon vill få sin vård.

Men hur ser patienterna på vården, valfrihet och patientinflytande? I detta nummer har vi träffat Calle Waller som är vice ordförande vid Prostatacancerförbundet. Han berättade då att det finns en hög ambition kring ett ökat patientinflytande men att verkligheten ser lite annorlunda ut. Det råder fortfarande olika uppfattningar om vad patienten ska kunna bidra med och vad som faktiskt behövs för att patienten ska kunna ta en mer aktiv roll.

Vi har även pratat med Per Torell som är ordförande i Schizofreniförbundet. Per menar att valfrihet förutsätter två saker som inte alltid är självklara - dels att man får information, dels att man har förmågan att välja. Kunskapen måste öka inte bara hos vårdpersonalen utan också hos patienterna själva om hur de ska få den vård de behöver och tillgång till nya läkemedel som utvecklas.

Läs gärna mer om vad Per och Calle har att säga i det bifogade dokumentet nedan.

• schizofreni
  • prostatacancer