Nya byggherrar i Barkarbystaden

Illustrationsbild, Viktor Hanson, Arkitekt Equator Stockholm AB

Barkarbystaden i Järfalla kommun fortsätter växa. Nu har kommunen tecknat avtal med ytterligare tre byggherrar; Viktor Hanson AB, Ikano Bostad AB och Åke Sundvall Byggnads AB. Tillsammans kommer de att bygga cirka 350 bostäder i en attraktiv kvartersstad.

I december tecknade Järfälla kommun avtal med fyra byggherrar för att bygga 800 bostäder i den första etappen av Barkarbystaden, som totalt innefattar cirka 1500 bostäder. De nya byggherrarna Viktor Hanson AB, Ikano Bostad AB och Åke Sundvall Byggnads AB kommer att bygga sammanlagt 350 bostäder, såväl bostadsrätter som hyresrätter.

Kommunen och byggherrarna arbetar gemensamt med höga krav på god gestaltning och bra boendemiljö för att tillsammans skapa en variationsrik stadsdel. Barkarbystaden blir en livfull kvartersstad med goda kommunikationer, förskola och skola samt butiker, café och restauranger. Bostadsområdets klimatpåverkan minskas genom att byggherrarna följer Järfälla kommuns miljöplan, däribland bestämmelser om 30 procent lägre energiförbrukning än Boverkets krav.

Järfälla kommun underlättar användningen av alternativa transportmedel som inte är drivna av fossila bränslen för boende i stadsdelen. Utrymmen för laddningsstationer för elfordon är inplanerade och kvartersstaden blir cykelvänlig genom bland annat strategiskt utplacerade cykelpumpar.

Martina Leopold-Skoglund, projektledare, Järfälla kommun
Telefon: 08- 580 287 92
E-post: martina.leopold-skoglund@jarfalla.se

Barkarbystaden - ett av Järfälla kommuns största och viktigaste utbyggnadsområde byggs successivt ut till en helt ny spännande stadsdel, med planer för cirka 6 000 arbetsplatser och 5 000 bostäder. Det nya området har ett idealiskt läge, nära till vägar och kollektivtrafik, alldeles intill naturreservatet vid Säbysjön och Barkarby Handelsplats. Boende, handel och utbildning samsas i stadsdelen och närheten till naturen och de kulturhistoriska miljöerna ska tas tillvara.

• barkarby
  • förbifart stockholm
  • bostäder nära kommunikationer
  • bostäder
  • kommunfullmäktige
  • ikano bostad ab
  • nybyggnation
  • byggnads ab åke sundvall
  • viktor hanson ab

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 66 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i.