Sportkedja etablerar butik och huvudkontor i Barkarbystaden

Under måndagens kommunstyrelsesammanträde tecknades ett ramavtal med Decathlon Sverige AB som ska bygga ett Sportvaruhus i Barkarbystaden. Förutom butik kommer lokalen att inrymma företagets svenska huvudkontor och uppemot 100 personer kommer att arbeta i butiken och på huvudkontoret.

Under kommunstyrelsens sammanträde den 9 maj godkändes ett ramavtal med Decathlon Sverige AB för handelsverksamhet i Barkarbystaden, intill Barkarby handelsplats. Företaget som har 535 butiker i 22 länder tillverkar och säljer idrotts-, äventyrs- och friluftsartiklar.
– Det är kul att för Järfällas del få hälsa Decathlon välkomna till Sverige och Järfälla. Decathlon är ett av många spännande företag som tillsammans med moderna bostäder och många nyinflyttade gör Barkarbystaden till en spännande stadsdel i en växande Stockholmsregion, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Lennström.

I butiken kommer även företagets svenska huvudkontor finnas och all utbildning av Decathlons personal i Sverige kommer att ske på anläggningen i Barkarbystaden. Totalt kommer uppemot 100 personer arbeta på anläggningen.
– Vi har valt Barkarby för att handelsplatsen redan är en av landets mest väletablerade, samtidigt som ytterligare förbättringar och utveckling är att vänta inom boende, handel och infrastruktur, säger Amir M Golkar på Sportvaruhuset Decathlon.

Butiken arrangerar även events och aktiviteter där produkter kan prövas både inomhus och utomhus. Decathlon planerar bland annat att utnyttja den intilliggande ”Kalvhällsbacken” för att kunderna ska kunna prova exempelvis cyklar utomhus.

Eva Lennström, kommunstyrelsens ordförande
Telefon: 08- 580 286 51

Erik Nord, exploateringsingenjör/projektledare
Telefon: 08- 580 285 71

Amir M Golkar, property development manager, Decathlon Sverige AB
Telefon: 0708- 68 26 54

Barkarbystaden - ett av Järfälla kommuns största och viktigaste utbyggnadsområde byggs successivt ut till en helt ny spännande stadsdel, med planer för cirka 6 000 arbetsplatser och 5 000 bostäder. Det nya området har ett idealiskt läge, nära till vägar och kollektivtrafik, alldeles intill naturreservatet vid Säbysjön och Barkarby Handelsplats. Boende, handel och utbildning samsas i stadsdelen och närheten till naturen och de kulturhistoriska miljöerna ska tas tillvara.