Grattis Vara, Årets Nyföretagarkommun 2011!

Vara har utsetts till ”Årets nyföretagarkommun” i Sverige 2011. Priset delas ut på mässan Eget Företag i Stockholm idag, den 6 oktober.

18 kommuner runt om i landet var nominerade att bli 2011 års bästa nyföretagarkommun – alla med mycket goda framgångar när det gäller att stimulera fler att etablera sig som företagare.

– Vara är en kommun som långsiktig har arbetat med en rad olika åtgärder för att stimulera nyföretagandet. En företagartradition finns sedan gammalt i kommunen. Med gamal lantbrukstradition vet man hur viktigt det är att så innan man får skörda. De nya företagen som nu startas finns inom alla sektorer, och främst inom tjänstesektorn. Kommunens åtgärder med att understödja unga människor att starta företag genom bla samarbete med Ung Företagsamhet och NyföretagarCentrum som därefter tar vid har uppenbarligen burit frukt. För småkommuner är det oerhört viktigt för framtiden att se till att människorna bor kvar och ekonomisk utveckling finns på orten, säger Harry Goldman VD NyföretagarCentrum Sverige.

Föredöme för andra kommuner
I sin motivering pekar juryn också på hur det nya företagandet i Vara har historiska kopplingar till en mycket gammal entreprenörsanda i bygden. Här finns flera exempel på företag som börjat i huvudet på uppfinningsrika bönder, omsatts till småskaliga verksamheter, och sedermera växt sig stora nog att sätta Vara på kartan. Goda förebilder föder nya entreprenörer och Varaandan fortlever från en generation till en annan.

– Genom att sätta konkreta och mätbara mål för kommunens näringslivsutveckling tycker vi att vi har skapat en plattform för ett fruktbart samarbete kring näringslivsfrågorna, säger kommunalrådet Fredrik Nelander i Vara.

– För att uppnå och behålla ett gott företagsklimat, där nya företag kan etablera sig och redan etablerade företag kan växa sig starka, har kommunen satt tydliga mål ända fram till 2015. Här handlar det exempelvis om hur många nya företag som bör tillkomma per år, hur företagsklimatet bedöms och hur många gymnasieelever som deltar i Ung företagsamhets verksamhet, säger Fredrik Nelander.

Tidigare vinnare
Priset ”Årets nyföretagarkommun” är instiftat av programleverantören Visma Spcs och stiftelsen NyföretagarCentrum Sverige. I år delas priset ut för sjunde gången. Strängnäs, Helsingborg, Gnosjö, Norrtälje, Åre och Strömstad (delade vinnare 2009) samt Enköping har fått priset tidigare.

Prispengarna på 100 000 kr ska enligt instiftarnas regler användas för att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet på den vinnande orten under de närmaste tre åren.

• årets nyföretagarkommun

NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.