Tommy Thalbäck och Göran Ek är årets nyföretagarmentorer i Sverige

På mässan Eget Företag under onsdagen utsågs Tommy Thalbäck, VD för Karlskoga Energi & Miljö som Årets Mentor för blivande företagare. I kategorin befintliga företagare utsågs Göran Ek, som är managementkonsult hos Svenska Konsulthuset i Stockholm. De två har valts ut bland alla Sveriges mentorer för blivande och befintliga företagare, som NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner nominerat i varje län.

- Rådgivning är grundläggande för ett lyckat nyföretagande och en mentor är ett mycket viktigt och ibland avgörande komplement, säger de båda nationella projektledarna Josefin Hildinge, NyföretagarCentrum Sverige och Jimmy Pervik, Almi Företagspartner.

NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner driver på uppdrag av Näringsdepartementet programmet för mentorskap till blivande och befintliga entreprenörer. Almi vänder sig till befintliga företag, som inte är äldre än tre år och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som ännu inte har startat.

Göran Ek, Årets Mentor för befintliga företagare:
”Jag ville väcka de slumrande kvaliteterna hos min adept”
Göran Ek har en mångårig erfarenhet på chefsposter inom försäljning i stora företag inte minst inom telecomområdet både i Sverige och internationellt. Idag verkar han som konsult hos Svenska Konsulthuset i Stockholm med säljträning och ledarskapsfrågor som specialitet. Han gick in i sitt mentorskap utan alltför höga förväntningar och ville dela med sig av sin kunskap till sin adept och få henne att ta ut svängarna.

- Jag ville väcka de slumrande kvaliteter som fanns hos min adept. Hennes företag var professionellt men hade inte konceptet klart. Viktigt var att ta fram en vision och ett långsiktigt mål och att sedan bryta ner det till delmål och vara visionen trogen. Att ha en kompasskurs för att kunna välja och välja bort under vägen, säger Göran Ek.

Juryns motivering understryker att hans stöd till sin adept har varit helt ovärderlig. Att tänka i nya och större banor har varit ledord som lett till att de gemensamma målen uppnåtts. Det har resulterat i personlig utveckling och en fördubbling av företagets omsättning.

Göran Eks adept: ”Jag ville ha en mentor som var helt olik mig”
Göran Eks adept Lisa Wahlbom startade företaget Mediabruket med fem kollegor med affärsidén att producera faktaproduktioner och läromedel till TV-kanaler, museer, utbildningsföretag, organisationer och reklambyråer. I Sveriges Television har man kunnat se program som Svenska Hemligheter, Väsen, som handlar om folktro och Av nöd eller lust inför kronprinsessans bröllop. I höst visar SVT Mediabrukets program om sex svenska kvinnliga entreprenörer i historien.

- Jag ville ha en mentor som var helt olik mig och som kompletterar med det jag inte kan t.ex. försäljning, styrelsearbete och att leda ett företag. Och jag fann Göran Ek, säger Lisa.

Lisa Wahlbom hade inga förebilder inom företagande. För henne var företagande mycket siffror, årsredovisningar och bokföring.

- Men Göran Ek lärde oss att det handlar om relationer, psykologi, möta andra människor, visioner och att sätta konkreta mål. Han fick oss att tänka annorlunda och lita på vårt unika värde. Det är ju förtroende vi säljer, säger hon.

Tommy Thalbäck, Årets Mentor för blivande företagare:
”När man är ny har man inte råd att trampa alltför fel”
Tommy Thalbäck är koncernchef för kommunägda Karlskoga Energi & Miljö med fem dotterbolag och med 150 anställda och 450 Mkr i omsättning. Företaget ansvarar för kommunens elnät, kraftvärme, dricksvatten, sophantering och bredbandsutbyggnad. Som VD är han van vid mentorsrollen och har dessutom ett starkt idrottsintresse inte minst inom Örebro SK. Hans kunskaper och intresse av grön energi gjorde att han ville hjälpa sin adept, som startat ett företag för geotermisk utvinning av elektrisk energi.

- Det viktigaste var att sätta delmål och att ta fram ett förstklassigt investeringsprospekt. Samt att ställa de rätta frågorna, för när man är ny har man inte råd att trampa alltför fel. Det är roligt att jobba med unga entreprenörer med ett driv och engagemang och som har tagit fram ett större grepp för samhällets energiomställning. Det är ett fantastiskt projekt med jättestora möjligheter, säger han.

Tommy Thalbäcks adept: Min mentor har gett mig mer än jag trott vara möjligt
Tommy Thalbäcks adept Anna-Maria Béregi Amnéus är kemiingenjör från Chalmers och har ett starkt miljöintresse. Hon tycker inte om att slösa med energi och med sin ungerska bakgrund väcktes idén att utvinna värme och elektricitet från hetvatten i jordens inre. Det finns enligt Anna-Maria Béregi Amnéus tillräckligt med värme i jorden för att ersätta större delen av världens energibehov eller motsvarande 260 miljoner kärnkraftverk. Nu vill hon genom sitt företag Energeotek genomföra sin affärsidé i Ungern som har god tillgång på just sk termisk aktivitet.

- Jag behöver hjälp med den affärsmässiga biten. Och min mentor har gett mig mer än jag trott varit möjlig. Jag har nu satt upp en ekonomisk plan och kartlagt mina samarbetspartners.  Min mentor har hjälpt mig med affärsutveckling och nätverk och fått mig på rätt spår. Som vilsen och ensam nyföretagare hjälper det mycket med ett stöd från en mentor, säger Anna-Maria.

Om Mentor Eget Företag
Näringsdepartementet har givit ALMI Företagspartner och NyföretagarCentrum i gemensamt uppdrag att skapa ett rikstäckande program för mentorskap i komplement till ordinarie rådgivning. Programmet Mentor Eget Företag finansieras av Näringsdepartementet och ska öka möjligheterna för blivande och befintliga nyföretagare att starta och utveckla lönsamma företag. Programmet är en förstärkning och ett komplement till den rådgivning som ALMI och NyföretagarCentrum redan ger. Blivande och befintliga entreprenörer kan genom programmet kostnadsfritt få tillgång till en mentor under ett år. Det blir på så vis lättare att komma igång med företagandet och det går snabbare att nå lönsamhet och framgång.

Mer information? Gå in på www.mentoregetforetag.se eller kontakta:
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige,
mobil 070 954 35 15
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 574 69 40
Nils-Olof Gunnarsson, NyföretagarCentrum Möckelnregionen, mobil 070 206 29 00
Rachel Lahdo Gahreb, Almi Företagspartner Stockholm Sörmland, tel. 070 516 76 70

• eget företag mässan

NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.