Nyföretagarbarometern, mars 2012 – oroväckande fall för nyföretagandet

Enligt Nyföretagarbarometern, ett samarbete mellan NyföretagarCentrum och Bolagsverket, registrerades 5 478 nya företag under mars månad. Det är en minskning med 1 585 stycken eller 22,4 procent jämfört med mars 2011. De fyra vanligaste företagsformerna – aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag – minskar i antal.

– Oroväckande. Nu kommer det fall som vi tidigare varnat för, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.

Delvis hänger minskningen av nyregistrerade företag naturligtvis ihop med den tidigare ökning som har skett med anledning av förändringarna vad gäller aktiekapital och revisionsplikt. Men det är inte hela förklaringen, enligt Harry Goldman.

– Att både aktiebolagen och de enskilda firmorna minskar kraftigt i antal – mer än 20 procent – tyder på att nyföretagaraktiviteten i Sverige minskar totalt sett, säger han.

– Nu krävs aktiv handling – inte passivitet – från Näringsminister Annie Lööfs sida. Många förslag finns på hur man kan öka nyföretagandet. Dessa behöver uppmärksammas och genomföras, säger Harry Goldman.

Nyregistrerade företag, mars månad 2012
Aktiebolag: 3 288 st, -22,5 procent jämfört med mars 2011
Enskild firma: 1 687 st, -24,8 procent jämfört med mars 2011
Handelsbolag: 424 st, -12,6 procent jämfört med mars 2011
Kommanditbolag: 79 st, -13,2 procent jämfört med mars 2011
TOTALT: 5 478 st, -22,4 procent jämfört med mars 2011

Nyföretagarbarometern tas fram av NyföretagarCentrum och Bolagsverket, och mäter på basis av Bolagsverkets data antalet nyregistrerade företag i Sverige. Ladda ner hela Nyföretagarbarometern på www.nyforetagarcentrum.se.

Citera oss gärna men ange källan: "Nyföretagarbarometern av NyföretagarCentrum".
För mer information, kontakta NyföretagarCentrum Sverige:
Harry Goldman, VD, 070-661 04 54, harry.goldman@nyforetagarcentrum.se

Mats Evergren, Marknadschef, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

• driva företag
  • entreprenörskap
  • företag
  • företagande
  • näringsliv
  • rådgivning

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.