Tina Nikkhoo, Business Developer och Investment Operations Officer på JOOL

Möt vår medarbetare – Tina Nikkhoo

Tinas nyfikenhet på samhället ledde henne in på ekonomistudier vid Handelshögskolan i Göteborg och vidare till traineeprogrammet på JOOL. Hon minns nervositeten inför sin första arbetsdag för två år sedan. Nu trivs hon utmärkt på JOOL med sina dubbla roller samtidigt som hon läser sin master inom finans.

Tina var i tidig ålder nyfiken på hur samhället styrs, vad fattigdom beror på och varför jämställda löner mellan män och kvinnor är ovanligt. Dessa frågor tillsammans med en förkärlek till matte och analyser tog hon med sig när hon startade sin kandidatutbildning på Handelshögskolan i Göteborg. Utbildningen visade sig vara extremt rolig och ett perfekt val för hennes framtida karriär.

Direkt efter sin avlagda examen kom hon i kontakt med JOOL via en annons för deras Traineeprogram. Inför hennes första arbetsdag var hon nervös över att träda in i en mansdominerad bransch, samtidigt som hon var exalterad över sitt första heltidsjobb efter examen.

De första dagarna handlade om att få en helhetsbild av JOOL. Det var ett stort flöde av information om företaget och vad de olika avdelningarna arbetar med. Nervositeten släppte direkt och Tina kände sig genast välkommen på sin nya arbetsplats. I dag är hennes kollegor och de varierande arbetsuppgifterna en stor trivselfaktor i hennes dubbla roller som Business Developer och Investment Operations Officer.

Utöver arbetet på JOOL läser hon även sin master inom finans vid Handelshögskolan i Göteborg. Att kombinera arbetet med studierna är en av de främsta utmaningarna hon tampas med idag. Hittills har det gått väldigt bra och Tina får möjligheten att själv lägga upp sitt arbete mot deadlines som inte krockar med varken studierna eller arbetet på JOOL. Andra utmaningar hon tampats med är förmågan att tänka utanför boxen och att förlita sig på sina kunskaper och kompetenser, speciellt när det kommer till gränslandet mellan finans och teknologi, ”FinTech”.

Tina började på JOOL när företagets satsning inom FinTech startade, ett arbete som utmanar branschens tänk kring handel av värdepapper. I den traditionella finansbranschen sker ofta majoriteten av kommunikationen via papper och tryckt material. Genom JOOLs arbete inom FinTech kan handeln digitaliseras på ett intuitivt sätt.

"I min roll som Business Developer arbetar jag med utveckling av JOOLs olika plattformar inom FinTech och InsureTech. Jag automatiserar och digitaliserar processer så mycket som möjligt, där mitt arbete går ut på att vara kreativ, innovativ och genom utveckling och förbättring bidra till företagets verksamhet och tillväxt. Som Investment Operations Officer arbetar jag med administration av kapitalförsäkringar. Därför är en del av mina arbetsuppgifter administrativa; Mycket telefon- och mejlkontakt med mäklare, kunder och samarbetspartner där god service och bemötande är viktiga aspekter."

JOOL har höga ambitioner inom FinTech och InsureTech, något som Tina vill vara en del av och växa tillsammans med. Nu gäller det för Tinas del att ta sin masterexamen för att sedan kunna komma tillbaka på heltid och vara en del av denna spännande resa.

"Som student vet man kanske inte exakt vad man vill jobba med eller vad man egentligen har lärt sig under alla dessa år av studier. Första jobbet är därför väldigt viktigt för hur man formas som person, både personlighetsmässigt men också på det professionella planet. En av anledningarna till att jag valde att jobba på JOOL som nyutexaminerad var just möjligheten att få sätta mina kunskaper på prov hos en mindre aktör inom finansbranschen. Ett företag som också har en hög tillväxttakt, där jag kan bidra och lära mig hur saker fungerar på riktigt."

Om JOOL

JOOL-gruppen är en familjeägd koncern med entreprenörskapet som främsta passion. Vi bidrar med tillväxtfinansiering till sunda nordiska företag medan vi ger dig som investerare åtkomst till den växande nordiska obligationsmarknaden. Med över hundra transaktioner i ryggen är vi idag marknadsledare inom nordiska företagsobligationer i segmentet 30-200 miljoner kronor.

www.joolgroup.com

Welcome to JOOL Group!

About the JOOL Group

The JOOL Group is a family owned corporate group, rooted in Swedish industrial tradition. With our main activities in the financial services, paper, timber and tech industries, our passion is entrepreneurship – both our own and that of others. Our philosophy is to be active and long term owners, developing businesses through a combination of entrepreneurial spirit and common sense.

JOOL Group
Södra Hamngatan 19-21