JP Infonets rådgivare Gustaf von Essen, Jessica Deinoff och Simon Jernelöv.

Juridisk hjälp allt tidigare i processer ger många fördelar

Ett år har passerat sedan pandemin bröt ut. Då var det svårt att förutse hur den juridiska rådgivningsmarknaden skulle utvecklas. Med facit i hand kan JP Infonet konstatera att omställningen till digitala arbetsmetoder fungerat mycket väl och att efterfrågan kring juridisk rådgivning fortsätter att öka.

För ett år sedan ställde de arbetsplatser som kunde om till att i största möjliga mån jobba digitalt och på distans. Då var funderingarna kring om det skulle fungera påtagliga, så även för JP Infonet. Skulle domstolsförhandlingar via länk fungera? Handledning via mejl hålla samma kvalitet? Och utbildningar via webbsändningar ge samma möjligheter till interaktion? Svaret skulle visa sig bli ja.

– Den stora skillnaden nu jämfört med ett år tillbaka är att vi, till största delen, möter våra kunder digitalt. Det fungerar väldigt bra att koppla upp sig för alltifrån handledning till utbildningar. Vi arbetar också med kontinuerlig uppföljning och utvärdering för att hela tiden optimera kvalitén i leveransen och maximera kundnöjdheten, säger Kajsa Palmberg, affärs- och marknadschef på JP Infonet .

I takt med att omställningen till nya arbetssätt har etablerats har förfrågningarna om juridisk rådgivning ökat och fler avtal sluts. Och det är framförallt de löpande avtalen som efterfrågas.

– Vi upplever att våra kunder ser poängen med att allt tidigare i processer ta juridisk hjälp för att kunna känna sig trygga med att besluten fattas på riktiga grunder, och därmed slippa dyra och onödiga efterspel, berättar Maria Sköldkvist, rådgivningschef på JP Infonet.

En annan trend är att olika verksamheter med nära samarbeten uttrycker behov av att förstå juridikens skärningspunkter. Det kan exempelvis handla om ansvarsfördelningen mellan socialtjänst och skola men också huruvida GDPR sätter stopp för myndigheter att lämna personuppgifter till varandra.

Viktigast är förstås alltid att rådgivningen håller hög kvalitet. Nyckeln är att känna kundens verksamhet väl.

– Det är viktigt att våra uppdragsgivare har full tillit och känner sig trygga med sitt samarbete med oss. Alla våra rådgivare har tidigare erfarenhet från offentlig sektor, både som myndighetsjurister och förvaltnings- och kommunjurister. Vi har på det sättet full förståelse för våra kunders utmaningar och kan både förklara juridiken och konkret hjälpa till med olika typer av problem och svårigheter, säger Maria.