Grönsakskrigare och muslimska fredsagenter

Grönsakskrigare och muslimska fredsagenter

Grönsakskrigare och muslimska fredsagenter. - Exempel på hur unga lär demokrati i studieförbund.

Offentlig föreläsning med Carin Falkner, fil.dr. i pedagogik

Tid: Torsdag 17 november kl 18.30- ca 19.30

Lokal: Hc 113 (entréhallen), Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping

Deathgame - ett rollspel där spelarna förgör varandra med hjälp av frukter och grönsaker, och Fredsagenterna - ett projekt med syfte att skapa en muslimsk fredsrörelse. Hur ser det informella lärandet av demokrati ut bland unga personer som är aktiva i dessa båda verksamheter och vilken mening tillskriver de sitt engagemang? Det är frågor som Carin Falkner, lektor i pedagogik vid HLK och medarbetare i forskningsprojektet "Demokratiska läroprocesser i folkbildande organisationer" (Linköpings universitet) ställer i sin studie. I föreläsningen diskuteras de ungas utsagor i relation till begrepp som bildning, gemenskap, identitet och medborgarskap.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University