Årets vinnare i uppsatstävling om livslångt lärande

I hård konkurrens har nu vinnarna i årets omgång av Encells uppsatstävling för studenter utsetts. Det ena vinnande bidraget belyser grupphandledning som ett sätt att berika lärmiljön och det andra undersöker förändringar i sociala entreprenörers sätt att tänka och hur det påverkar utvecklingen av verksamheten.

För att stimulera intresset för olika aspekter av det livslånga lärandet har Encell – Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande inrättat en årlig uppsatstävling för studenter på svenska universitet och högskolor. Syftet med tävlingen är att uppmuntra till studier som genom sina resultat ska bidra till en positiv samhällsutveckling.

- Uppsatstävlingen är ett sätt för oss att visa vår uppskattning för det fina arbete som studenter runt om i hela Sverige gör, säger Cecilia Bjursell, centrumledare för Encell.

De 10 september utsågs de två vinnande bidragen som belönas med vardera 10 000 kr.

“Grupphandledning i matematik. Dialogen – en väg att utveckla vuxnas matematik-kompetenser.”  är skriven av Charlotte Arkenback vid Göteborgs universitet och ”Innovating in ’the dream-factory’: Social change through mindset-change. Evidence from Kerala, India.”  av Nathalie Thalberg Pedersen och Linda Staflund vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Charlotte  Arkenback lyfter i sin uppsats fram grupphandledning som ett sätt att berika lärmiljön för vuxenstuderande och öka möjligheterna för dem att tillgodogöra sig undervisningen. Grupphandledningens struktur visade sig ge förutsättningar för att dra nytta av vuxnas skiftande
vardagserfarenhet och kunskaper.

Nathalie Thalberg Pedersen och Linda Staflund undersöker förändringar i sociala entreprenörers erfarenheter och sätt att tänka, och vilken betydelse detta har för utveckling av en verksamhet där ett mål är att bidra till samhället. Fallstudier i Indien visar hur flera sociala entreprenörer har upplevt ett ”Ghandi-moment”, ett tillfälle då deras sätt att tänka förändrades. Detta var grunden för hur de sedan valde att gå vidare och arbeta med företagandet som en väg till social förändring.

- Arbetet i den organisation som jag och Linda har studerat är otroligt inspirerande och viktigt i steget mot social förändring. Det känns därför både roligt och givande att förhoppningsvis fler kommer kunna läsa om deras arbete, säger Nathalie.