En ny utbildning för en eftertraktad arbetsgrupp startar i Eksjö.

Till hösten startar en ny utbildning till behandlingspedagog.

Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) blir huvudman för en ny yrkeshögskoleutbildning till behandlingspedagog för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Utbildningen kommer att vara förlagd till Campus í12 i Eksjö och startar i höst.

Det finns ett mycket stort behov av personal med den här utbildningen inom behandlingshemsbranschen.

Detta är fantastiskt roligt. Att vi nu fått klartecken att starta är resultatet av ett väldigt bra samarbete med Campus I12 i Eksjö, branschrepresentanter m.fl., säger Elisabeth Berglund vid HLK som haft ansvaret för ansökan.

Vi är jätteglada över att vi nu kan starta den här utbildningen. Bara på småländska höglandet anställs ca 150 behandlingspedagoger varje år så det finns verkligen behov av den här typen av  utbildad personal, säger Michaela Helgasdotter, utbildningsledare vid Campus i12.

Utbildningen är två år och leder till en kvalificerad yrkeshögskoleexamen som behandlingspedagog. Under totalt 20 veckor får studenterna praktisera och får då möta både barn, ungdomar och vuxna ute i olika verksamheter. Behandlingspedagoger arbetar inom privata och statliga behandlingshem, men kan också arbeta inom kommunens omsorg som personlig assistent och vid vissa psykiatriska verksamheter som boendestödjare eller som elevassistenter inom skolan.

För ytterligare information, välkommen att kontakta:

Utbildningsledare Michaela Helgasdotter Sjöberg, michaela@campusi12.se tfn 0381-363 48