Gå direkt till innehåll
Tre nya magisterprogram startar till hösten på Hälsohögskolan, Jönköping University. Foto: Vanessa Vera Forsberg

Hälsohögskolan satsar på tre unika magisterutbildningar

Hälsohögskolan vid Jönköping University är ett av få lärosäten i Sverige som nu erbjuder magisterutbildningar inom biomedicinsk laboratorievetenskap med de specifika inriktningarna klinisk fysiologi och laboratoriemedicin. Det tredje programmet som startar upp är ett magisterprogram i radiografi som har en unik profil med inriktning mot diagnostisk bildgranskning. Programmen erbjuds helt eller delvis på distans samt på halvfart, vilket gör att studenten kan kombinera arbete med studier.

Studenter som idag läser till biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska kan nu läsa vidare på avancerad nivå i och med att de nya magisterprogrammen startar.

- Vi riktar oss till utbildade biomedicinska analytiker eller röntgensjuksköterskor som vill satsa på en vidareutbildning inom sitt område och/eller är intresserade av forskarutbildning, säger Sandra Karlsson, programansvarig.

På Hälsohögskolan planeras det även för en forskarutbildning inom klinisk diagnostik och behandlingsvetenskap, där studenter med magisterexamen inom biomedicinsk laboratorievetenskap och radiografi kommer att vara behöriga att antas.

Går att kombinera med arbete

Utbildningarna är uppbyggda som distansutbildning, vilket ger en ökad flexibilitet för studenten. Undervisningen sker främst digitalt där studenten deltar i föreläsningar och workshops online. Ett visst antal dagar är på campus där fokus ligger på praktisk träning, laborationer och examinerande moment.

- Flexibiliteten i våra program, som erbjuds på halvfart, gör det möjligt att kombinera studier med kliniskt arbete för en anpassad och målinriktad utbildning. Vi ser fram emot en spännande höst och hoppas på ett stort intresse, säger Sandra.

Kategorier

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
      Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University